W1 – Opdrachten


________________________________________

Maak nu de opdrachten bij week 1.

  • Opdracht 1
    Bekijk nogmaals de afbeelding waarmee deze week geopend werd:



    Wat valt u op?
    Wat krijgt de meeste aandacht, en op welke manier?
    Terugkoppeling op de vraag:

    Verschillende antwoorden zijn mogelijk. Het gaat hier om de voorpagina van de mobiele website van 14 juli van De Telegraaf, dus precies ten tijde van de overstromingen. Op diezelfde dag werden de klimaatplannen van de Europese Commissie in Brussel gepresenteerd door Frans Timmermans.
    Opvallend is in elk geval de contrasterende combinatie van ‘klimaatnieuws’: het meest prominent in beeld gebracht worden de eventuele negatieve financiële gevolgen voor burgers van het op 14 juli gepresenteerde klimaatplan van de Europese Commissie. Burgers die willen autorijden of vliegen, worden neergezet als ‘de klos’. Op dezelfde dag laten de regenval en overstromingen zien wat de directe gevolgen van klimaatverandering kunnen zijn in onze eigen regio, evengoed voor burgers. 

    Bekijk ook de bron: het gaat hier om de voorpagina van de website van De Telegraaf, een krant die, net als het Algemeen Dagblad, vaker kiest voor sensatie en amusement dan bijvoorbeeld NRC Handelsblad of Trouw.
    Specifiek in Nederlands Limburg is een gebrek aan aandacht ook wel geduid als gebrek aan aandacht in landelijke media voor alles wat zich buiten de Randstad afspeelt: was dit in Amsterdam gebeurd, dan hadden de voorpagina’s er anders uitgezien, volgens veel Limburgers.
     


    Overzicht van voorpagina’s van een aantal Nederlandse kranten van donderdag 15 juli 2021.

  • Opdracht 2
    Omschrijf in eigen woorden wat de cultuurwetenschapper kan bijdragen aan het maatschappelijk debat over klimaatverandering.
    Terugkoppeling op de vraag:
    De cultuurwetenschapper kan op verschillende manieren bijdragen aan het maatschappelijk debat over klimaatverandering. Met name in de laatste twee alinea’s van tekst 1.1 staat dit omschreven. Cultuurwetenschappers stellen vragen die te maken hebben met bijvoorbeeld representatie, multiperspectiviteit, macht, herkomst van bepaalde overtuigingen. Door een beter begrip van de verscheidene aspecten die een rol spelen bij de klimaatcrisis, kan het debat zich concentreren op relevante vragen waarbij oog is voor de belangen van diverse groepen die betrokken zijn.
  • Opdracht 3
    Peter de Goede geeft aan welke eigenschappen klimaatverandering tot een wicked problem maken, en welke eigenschappen ervoor zorgen dat we zelfs van een super wicked problem spreken.

    Welke eigenschappen zijn dit concreet voor klimaatverandering?
    Terugkoppeling op de vraag:

    Een wicked problem (= ongestructureerd probleem) wordt gekenmerkt door empirische en normatieve ambiguïteit. In geval van klimaatverandering betekent dit:

    – Empirische ambiguïteit: de beschikbare kennis is onzeker. Weliswaar is het grootste deel van de wetenschappers het erover eens dat de huidige klimaatverandering door de mens wordt veroorzaakt (zie ook: tekst 1.1), de keten die oorzaken en gevolgen met elkaar verbindt, is complex en bestaat uit veel onderdelen. Het gedrag van elk van deze onderdelen die met elkaar in verband staan en elkaar kunnen beïnvloeden, is tot op zekere hoogte onzeker.

    – Normatieve ambiguïteit: de waarden waarmee de aanvaardbaarheid van het risico en de maatregelen om klimaatverandering te voorkomen of te beperken worden beoordeeld, zijn omstreden. Deze waarden zijn geen vaststaande gegevens maar verschillen niet alleen tussen personen maar ook tussen landen, bedrijven, enzovoorts: tussen de diverse stakeholders dus. Hier speelt cultuur een belangrijke rol.

    Peter de Goede geeft aan dat klimaatverandering bovendien een super wicked problem is, omdat naast empirische en normatieve ambiguïteit ook klimaatverandering ook een ruimtelijke en temporele dimensie kent, die beide te maken hebben met ‘schaal’.

    – Ruimtelijke dimensie: hiermee doelt hij op het globale karakter van klimaatverandering. Lokale gebeurtenissen hebben globale gevolgen die niet gelijk verdeeld worden, klimaatverandering trekt zich niets aan van landsgrenzen en de verschillende bestuurslagen die hun eigen belangen en mogelijkheden hebben.

    – Temporele dimensie: de gevolgen van ons handelen nu zijn pas merkbaar in de toekomst: er is sprake van een zekere vertraging. Het probleem is daarmee vooral een toekomstig probleem, wat maakt dat toekomstige generaties de gevolgen ondervinden van ons handelen nu. In week 3 en week 8 wordt dieper ingegaan op het belang van het begrip ‘schaal’
  • Opdracht 4
    Leg uw eerste woordweb over ‘klimaatverandering’ naast tekst 1.3.

    Kunt u nu een aantal (zij)takken toevoegen?
    Had u een ‘blinde vlek’ in uw kennis?
    Terugkoppeling op de vraag:

    Op de Vlaamse website MOS is een duidelijk voorbeeld te vinden van een woordweb over klimaatverandering:
    https://www.mosvlaanderen.be/aan-de-slag/educatief-materiaal/klimaatverandering-oorzaken-gevolgen-en-oplossingen-mindmap-en-tekst

 

Er is iets misgegaan.
Foutmelding:
Details:
Ververs de pagina om dit probleem te verhelpen. Indien je op deze pagina al wijzigingen hebt aangebracht die nog niet zijn opgeslagen, kopieer deze wijzigingen dan voordat je de pagina ververst. Mocht het probleem zich blijven voordoen, neem dan contact op met Service en Informatie.