De kwaliteit van toetsen heeft de afgelopen jaren enorm veel aandacht gekregen in het onderwijs en er zijn belangrijke veranderingen geweest in de manier waarop we met toetsen omgaan. Feedback is belangrijker geworden en steeds meer toetsen worden digitaal afgenomen. Tijdens deze conferentie willen we ingaan op de mogenlijkheden van e-assessment in de brede zin. E-assessments zijn online toetsen. Waar we vroeger dachten aan multiple-choice vragen die in een online systeem aangeboden worden, zijn er tegenwoordig legio mogelijkheden die online assessment biedt zoals het toevoegen van multimediaal materiaal, direct geven van feedback op schrijfproducten, peer-en zelf assessment, eenvoudig monitoren van het leerproces etc. Hierdoor wordt het mogelijk andere manieren van toetsen in te zetten voor grote groepen studenten in het (online/blended) onderwijs.
Deze mogelijkheden bieden echter ook uitdagingen. Een van de uitdagingen is het voorkomen van fraude bij e-assessment. Hoe zorg je er bijvoorbeeld voor dat een student niet het internet op kan gaan tijdens de toets of, als hij/zij thuis een verslag maakt, dit ook daadwerkelijk door hem/haar gemaakt is?
Deze conferentie bevat een mooie mix aan theoretische verdieping rondom e-assessment en veel praktische voorbeelden van huidige ontwikkelingen op dit gebied. De conferentie is bedoelt voor studenten en andere geinteresseerden die meer willen weten over e-assessment en de mogelijkheden die het biedt voor het onderwijs.
Deze conferentie wordt mede mogelijk gemaakt door het Elite project (Enhancing Learning in Teaching via E-inquiries).