Digitale didactiek

Communicatie in online onderwijs



Er kan persoonlijk contact zijn in online onderwijs, maar communicatie moet op een andere manier vormgegeven worden dan bij fysieke bijeenkomsten. Nog meer dan bij face-to-face contactonderwijs zul je (liefst van tevoren) moeten nadenken over hoe je contact (begeleiding, interactie en communicatie) gaat vormgeven.

Niet alle communicatievormen zijn mogelijk met elke leeromgeving.

Communicatie met groepen

Mededelingen plaatsen


Voordelen:

  • De gebruiker die in de cursus inlogt ziet meteen wat er nieuw is.

Berichten aan groep studenten sturen


Voordelen:

  • Efficiënt en afgestemd op de informatiebehoefte van een bepaalde groep studenten.

Nadelen:

  • De kans bestaat dat een student een bericht mist dat aan een groep gestuurd is (in plaats van individueel verstuurd).

TIP: Attendeer studenten erop dat ze regelmatig inloggen om geen informatie te missen.

Berichten in discussiegroep plaatsen


Voordelen:

  • Is voor alle deelnemers bereikbaar.

  • Discussiegroepen zijn in te richten en te ordenen, afgestemd op het doel dat je er als docent mee hebt.
  • Als docent kun je kiezen of deelnemers zelf berichten mogen schrijven of niet.

  • Als docent kun je ervoor kiezen om een discussiegroep wel of juist niet te modereren. Als je niet modereert bied je studenten de mogelijkheid eerst elkaar verder te helpen.


Nadeel:

  • Het aanmaken van een discussiegroep is geen garantie dat de discussiegroep gebruikt wordt, of gebruikt wordt waar deze voor bedoeld is.

Tip: Maak de functie van een discussiegroep duidelijk. Stuur studenten er met gerichte opdrachten naartoe.

Bloggen


Voordelen:

  • Een goede manier om regelmatig iets van jou als docent te laten horen.

  • Ideaal om generieke feedback of je ervaringen met de cursusbegeleiding met studenten te delen.
  • Studenten kunnen reageren (mits de blog zo is ingesteld)

Nadelen:

  • Je moet het bijhouden en reacties volgen. Je moet zorgen dat er steeds nieuwe bijdragen komen om de aandacht van de studenten vast te houden.

Chatten


Voordelen:

  • Een goede manier om een 'spreekuur' te houden is een chatsessie waarbij alle ingelogde studenten synchroon vragen kunnen stellen en kunnen profiteren van de uitleg van jou als docent.
  • Is achteraf na te lezen.

Nadelen:

  • Je kunt er niet van uitgaan dat andere deelnemers online zijn om mee te chatten.
  • Werkt niet handig bij een grote groep deelnemers die allemaal tegelijk chatten, want dan lopen de berichten snel van het scherm en raak je het overzicht kwijt

     

Virtuele klas


Voordelen:

  • Goede manier voor een synchrone online bijeenkomst.

  • Kan opgenomen worden.

Nadelen:

  • Moet ingepland worden.

  • Niet iedereen kan tegelijk online aanwezig zijn.

  • Soms zijn er technische problemen, bijvoorbeeld met geluid.
     

Individuele communicatie

Antwoord geven op vragen van een student of individuele feedback geven


Voordelen:

  • Als docent kun je een gericht antwoord geven op een specifieke vraag van een student. Dat is begeleiding met kwaliteit.
  • Als je het slim aanpakt hoef je niet iedereen individueel te antwoorden! Als docent kun je een standaardantwoord naar meerdere studenten sturen, een stukje cursus op de online omgeving aanvullen, toelichting geven via bijvoorbeeld een blogbericht of op vragen ingaan in een virtuele klas.

Nadelen:

  • Het kan veel werk zijn voor een docent om individueel te antwoorden als er veel deelnemers/vragenstellers zijn.

TIP: Overweeg om een vraag van een individuele student zo te beantwoorden dat álle studenten ervan kunnen profiteren. Bijvoorbeeld door een discussiebijdrage, een blogbericht, of door op de vraag in te gaan in de eerstvolgende virtuele klas.

Er is iets misgegaan.
Foutmelding:
Details:
Ververs de pagina om dit probleem te verhelpen. Indien je op deze pagina al wijzigingen hebt aangebracht die nog niet zijn opgeslagen, kopieer deze wijzigingen dan voordat je de pagina ververst. Mocht het probleem zich blijven voordoen, neem dan contact op met Service en Informatie.