Digitale didactiek

Eisen aan online onderwijs


Wanneer studenten actief met kennis en vaardigheden aan de slag gaan, vindt betere verwerking plaats en wordt leren geoptimaliseerd. Activerend onderwijs betekent ook dat studenten de mogelijkheid krijgen zelfstandig aan de slag te gaan om de leerdoelen te bereiken. Dat kan zowel individueel als in groepsverband.

Andernach (2004) onderscheidt drie kenmerken van online activerende werkvormen:

  1. Gebruik van motiverende en doelgerichte opdrachten
  2. Interactie en samenwerking
  3. Zelfverantwoordelijk leren

Wat betekent dit voor het ontwerp van een cursus? Hoe realiseer je dit concreet? In feite behelst het ontwerpen van activerend online onderwijs het beantwoorden van zes kernvragen:

  • Hoe structureer ik mijn onderwijs?
  • Hoe zorg ik dat de docent zichtbaar is?
  • Hoe maak ik activerende opdrachten?
  • Wanneer en hoe organiseer ik contactmomenten?
  • Hoe geef ik effectief en efficiënt feedback?
  • Hoe monitor ik de studievoortgang en wat doe ik als een student afwijkt van de planning?
Er is iets misgegaan.
Foutmelding:
Details:
Ververs de pagina om dit probleem te verhelpen. Indien je op deze pagina al wijzigingen hebt aangebracht die nog niet zijn opgeslagen, kopieer deze wijzigingen dan voordat je de pagina ververst. Mocht het probleem zich blijven voordoen, neem dan contact op met Service en Informatie.