Stem publiek
________________________________________
We hebben nu een beeld gekregen van het publiek dat erfgoed bezoekt. In hoeverre is het publiek eigenlijk belangrijk voor de erfgoedinstellingen? Laten we hiervoor eens naar de musea kijken. Musea hebben drie hoofdtaken (volgens de definitie van de wereldwijde vereniging ICOM, The International Council of Museums):
- het verzamelen van objecten
- het conserveren en wetenschappelijk onderzoeken van deze objecten
- het toegankelijk maken en presenteren van de aldus verkregen en behouden verzameling voor het publiek
In de loop van de tijd is de aandacht verschoven van collectiebeheer (a en b) naar publieksgerichte activiteiten (c), zoals museumpresentatie, educatief werk en voorlichting. Hierbij zijn sinds de jaren tachtig van de vorige eeuw marktwerking en marketing (doelgroepen werven en binden) het devies. Het voorstel voor een nieuwe definitie van het museum in 2019, met een sterk accent op het stimuleren van inclusiviteit, kritische dialoog en actieve samenwerking met gemeenschappen, leidde tot veel discussie onder de leden van de ICOM. Deze omschrijving werd namelijk als te politiek ervaren.
Ondanks het feit dat de museumdefinitie benadrukt dat musea non-profit-instellingen zijn, is de stem van het publiek ook steeds zwaarder gaan wegen, omdat het musea – en andere erfgoedinstellingen – geld oplevert. Ten eerste gaat het om rechtstreekse opbrengsten in de vorm van entreegelden, bestedingen in de horeca en aanschaf van souvenirs. Ten tweede levert het publiek ook indirect geld op. Hoge bezoekerscijfers geven namelijk aan dat de instelling bestaansrecht heeft, en dat is weer een belangrijke voorwaarde voor subsidiegevers en sponsoren om een instelling financieel te ondersteunen. De geldstroom van sponsoren is alleen maar belangrijker geworden sinds de forse bezuinigingen die de regering in 2011 op kunst en cultuur doorvoerde.
Bron: Wikimedia Commons - G. Lanting |
Bron: Wikimedia Commons - Txllxt TxllxT |
De bezuinigingen hebben nog een derde manier in de hand gewerkt waarop het publiek geld in het laatje brengt voor culturele instellingen: crowdfunding. Het gaat hierbij om het investeren van de massa in museale projecten. Door het verkrijgen van een heleboel relatief kleine bedragen van vele mensen, wordt niet alleen geld, maar ook draagvlak verworven.
Hieronder volgt een overzicht van enkele initiatieven tot crowdfunding op het gebied van cultureel erfgoed.
Instelling | Doel crowdfunding | Periode | Benodigd | Opgehaald |
Museum Boerhaave | Reddingsactie voortbestaan museum | september 2011- december 2011 | € 400.000 | € 1.000.000 |
Museum Boymans van Beuningen | Tentoonstelling ‘De weg naar Van Eyck’ | november 2011 - januari 2012 | € 1.300.000 | € 500.000* |
Museum Meermanno | Actie ‘Boek zoekt vrouw’: particulier, instelling of bedrijf adopteert boek uit collectie |
2011- loopt nog | 17,5% (vanaf 2013 25%) eigen inkomstennorm | € 400.000 (2011-2012) |
Stichting Het Zuid-Hollands Landschap | Herstel historisch landgoed Leeuwenhorst (Noordwijkerhout) | mei-oktober 2012 | € 66.000 | € 60.000 |
Het Schooltje van Dik Trom in Etersheim | Restauratie en herbestemming tot Dik Trom Museum | november 2011 – juni 2012 | € 60.000 | € 60.000 |
Amsterdam Museum | Restauratiewerkzaamheden De intocht van Napoleon (1813) van Matthieu van Bree | eind 2011 | € 46.200 | € 51.349 |
Van Abbemuseum | Aankoop Wood Circle van Richard Long | september - oktober 2011 | € 30.000 | € 30.000 |
Stadsmuseum Tilburg | Film maken over Bertram Polak | februari - april 2012 | € 5.900 | € 5.900 |
* Crowdfunding bracht 75.000 op, maar als gevolg van de publiciteit die de crowdfunding genereerde, meldden zich belangrijke sponsoren als Robeco en de Turing Foundation.