Sprekers

 

 

Prof. dr. Anique de Bruin is hoogleraar Zelfregulatie in het Hoger Onderwijs en vice-directeur van de School of Health Professions Education aan de Universiteit Maastricht. Met haar onderzoek beoogt zij beter te begrijpen hoe zelfregulatievaardigheden van studenten en professionals (in opleiding) ondersteund kunnen worden zodat hun kennis, vaardigheden en competenties zich optimaal ontwikkelen. Ze vertaalt haar onderzoek naar de praktijk, onder andere via de leerstrategieëntraining Study Smart die met succes in binnen- en buitenland in het hoger onderwijs is geīmplementeerd.

Dr. Peter Verkoeijen is lector van het lectoraat Brein en Leren bij het Expertisecentrum Future Proof Education. Daarnaast werkt Peter als universitair hoofddocent onderwijspsychologie en cognitieve psychologie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. In zijn onderzoek staat het ondersteunen van effectief leren van studenten in het hoger onderwijs centraal.


Tim Debets (MSc) studeerde aan de Universiteit Maastricht. Tijdens zijn studie, Master Artificial Intelligence, ontdekte hij zijn passie voor onderzoek en wilde hij graag onderzoek doen en een bijdrage leveren aan een toepassing die het leven van mensen verbetert. Daarom is hij begonnen met een PhD aan de Open Universiteit en doet hij onderzoek naar hoe hij studenten kan laten kennis maken met effectieve leerstrategieën door middel van een chatbot.

Dr. Felicitas Biwer is onderwijspsycholoog en werkt in de docent professionalisering aan de Universiteit Maastricht en School of Health Professions Education. Haar onderzoeksinteresse liggen op het gebied van zelfregulerend leren en regulatie van moeite tijdens het leren. In haar promotieonderzoek onderzocht zij de effecten van het Study Smart programma, een leerstrategietraining voor eerstejaars studenten, op de kennis van studenten over en het gebruik van effectieve leerstrategieën.

Sterre Ruitenburg (MSc) werd na haar onderzoeksmaster Onderwijswetenschappen aan de Universiteit Utrecht promovenda aan de Open Universiteit. Onder begeleiding van prof. dr. Paul Kirschner, prof. dr. Halszka Jarodzka en prof. dr. Gino Camp en in samenwerking met educatieve uitgeverij ThiemeMeulenhoff onderzoekt zij hoe bewezen effectieve leerstrategieën succesvol kunnen worden ingezet in het primair rekenonderwijs.
 
Fieke Ophuis - Cox (MSc) is werkzaam als buitenpromovenda aan de Open Universiteit en als docent in het primair onderwijs. Onder begeleiding van prof. dr. Desirée Joosten-ten Brinke, prof. dr. Gino Camp en dr. Leen Catrysse onderzoekt zij de effectiviteit van retrieval practice binnen verschillende vakgebieden in het primair onderwijs. Het overbruggen van de kloof tussen wetenschap en praktijk is daarbij een belangrijke leidraad.

 
Tim Surma (MSc) is directeur van het Expertisecentrum Onderwijs & Leren van de (Belgische) Thomas More-hogeschool. Het centrum heeft als missie om de kloof tussen onderwijsonderzoek en onderwijspraktijk te overbruggen en zo bij te dragen tot excellent en rechtvaardig onderwijs. Ze voeren onder meer onderzoek uit naar de effectiviteit van leraren en hun didactische aanpakken, en voorzien ook jaarlijks aan honderden Vlaamse en Nederlandse scholen professionalisering over de fundamenten van leren en instructie. Tim kan putten uit 20 jaar ervaring in het lesgeven in secundair/ voortgezet onderwijs, lerarenopleiding en doet promotieonderzoek rond effectieve leer- en instructiestrategieën binnen de curricula van de Vlaamse en Nederlandse lerarenopleidingen, is auteur van de boeken ‘Wijze Lessen: twaalf bouwstenen voor effectieve didactiek’ en ‘Studeren met succes’. Tim maakt ook deel uit van de expertencommissie Beter Onderwijs Vlaanderen.