Trends conferentie: Effectief leren
In de dagelijkse praktijk streven we er als docenten, studenten en onderwijsontwerpers naar het leerproces zo effectief mogelijk te laten verlopen. Maar waarop baseren we onze keuzes? Binnen de cognitieve (onderwijs)wetenschappen bestuderen we hoe het leerproces werkt en hoe we onze instructie, zelfstudie en onderwijsmaterialen op basis hiervan kunnen verbeteren. Het doel van deze conferentie is om naast theoretische verdieping een aantal voorbeelden te laten zien van interventies (trainingen, instructieprincipes, digitale tools) die gebaseerd zijn op de wetenschap van het leren en die in de dagelijkse praktijk van het onderwijs zijn onderzocht.
Inhoud
Het programma biedt een combinatie van theoretische verdieping en onderzoek naar concrete interventies die variëren van instructieprincipes voor het verbeteren van rekenonderwijs op de basisschool tot het inzetten van trainingen en chatbots om studenten in het hoger onderwijs te ondersteunen bij hun zelfstudie. De conferentie zal worden afgesloten met de oratie van prof. dr. Gino Camp, waarin hij de inhoud van zijn leerstoel Effectief Leren zal presenteren.
De conferentie evenals de oratie vinden fysiek plaats in Heerlen bij de Open Universiteit.
Voor wie?
Deze conferentie is bedoeld voor onderzoekers, docenten, studenten en onderwijsontwerpers die geïnteresseerd zijn in de vraag hoe onderzoek naar cognitie de praktijk van het onderwijs kan ondersteunen.