|
Prof. dr. Frank de Jong is bijzonder hoogleraar Responsief leren als kennis construeren aan de Open Universiteit Heerlen en lector aan de educatieve faculteit van de Aeres Hogeschool Wageningen. Hij heeft in 2008 bij Aeres als master director – op basis van de didactiek van cocreatie – de master Leren en innoveren ontwikkeld. In de rol van wetenschapper heeft hij onderzoek gedaan naar de manier waarop mensen in cocreatie-omgevingen kennis met elkaar opbouwen. Hij is een actief lid van de KBI-gemeenschap, die samenwerking tussen praktijkmensen, onderzoekers en ingenieurs nastreeft. De samenwerking richt zich op het ontwerpen van effectieve methoden voor cocreatie van kennis, die in het onderwijs en organisaties gebruikt worden. Daarnaast is hij medeoprichter van EARPIL (European Association for Practitioner Research on Improving Learning). EAPRIL bevordert praktijkgericht onderzoek met betrekking tot initieel, formeel, organisatie- en een leven lang leren. |
|
Prof. dr. Marjan Vermeulen is als hoogleraar verbonden aan de vakgroep sociaal leren van de Open Universiteit Heerlen. Zij deed in de afgelopen decennia zowel wetenschappelijk als praktijkgericht onderzoek naar het cocreëren van kennis in groepen en organisaties, zoals teams, netwerken of professionele leergemeenschappen. Daarnaast onderzoekt zij als bijzonder hoogleraar de ontwikkelingsprocessen en condities van cocreëren tussen organisaties. Haar expertise is het leren van en vooral met elkaar en de essentiële condities om collectief leren mogelijk te maken. Marjan heeft zowel wetenschappelijke publicaties als praktijkpublicaties over dit onderwerp op haar naam staan en geeft er colleges en lezingen over. |
|
Prof. dr. ir. Karel Kreijns is hoogleraar Technology enhanced collaborative learning en voorzitter van de vakgroep Sociaal leren. Zijn expertise op het gebied van samenwerkend leren ofwel groepsleren betreft 1) de rol van social presence in online samenwerkend leren waarbij van verschillende media gebruik wordt gemaakt om met elkaar te communiceren en samen te werken; 2) de groepsdynamische/sociale aspecten van samenwerkend leergroepen met bijzondere aandacht voor de regulatie van motivatie en emotie; 3) de toepassing van zogenaamde group awareness widgets in de elektronische leeromgeving voor samenwerken met gebruik van learning analytics. Onderliggend hierbij is een ecologische benadering van samenwerkend leren waarbij het affordances raamwerk wordt gebruikt van J.J. Gibson. Daarbij wordt onderscheid gemaakt van social, educational, en hedonic affordances. |
Dr. Femke Nijland is universitair docent binnen de vakgroep Sociaal leren. Haar specialisatie ligt op het gebied van netwerkleren. Netwerkleren is een begrip dat bestaat uit de verbindingen die mensen met elkaar aangaan en de leerprocessen die binnen en door die verbindingen plaatsvinden. Femke deelt haar inzichten over dit boeiende onderwerp graag met anderen in lezingen en artikelen. Ook haar studenten brengt ze gevraagd en ongevraagd op de hoogte van dit schitterende fenomeen. | |
Dr. Sabrine Hassane is PhD studente bij de OU en doet onderzoek naar emotie en emotie-regulatie tijdens online samenwerken. Van oorsprong is ze biologie docente en gepromoveerd biologe. | |
Dr. Emmy Vrieling-Teunter is universitair hoofddocent binnen de vakgroep sociaal leren bij de Open Universiteit. In variërende onderzoeksprojecten richt zij zich op het uitvoeren van praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek. Haar expertise ligt op het gebied van netwerkleren en (sociaal gedeelde) regulatie van leren. Tevens is zij ICO staflid, EAPRIL bestuurslid en redactielid van het Tijdschrift voor onderwijspraktijkstudies (TOPS). | |
|
dr. Niek van den Berg is lector bij Aeres Hogeschool Wageningen en onderzoeker/adviseur bij Strix Aluco – onderzoek & innovatie. Het lectoraat heet Grenspraktijken van opleiders en onderzoekers, en richt zich op de samenwerking tussen (de rollen van) opleiders (ruim opgevat: docenten, lerarenopleiders, leidinggevenden, HRD-ers) en onderzoekers (ook ruim opgevat). Hoe werkt de samenwerking in consortia (interpersoonlijk), en hoe werkt de samenwerking in je hoofd, als je bijv. zowel onderzoeker als innovator als expert in leren bent (intrapersoonlijk)? Het lectoraat richt zich verder op de methodologie van praktijkgericht onderzoek en kwaliteitsdilemma’s die zich kunnen voordoen. Het lectoraat Grenspraktijken is een van de partners in Consortium Tools voor Teamleren, dat van 2019-2022 met NRO-subsidie onderzoek deed naar masteropgeleiden in het mbo, én naar de eigen samenwerking als consortium. |
|
Prof. dr. Alberto Cattaneo is head of the research field 'Educational Technologies in VET Programmes' at the Swiss Federal University for Vocational Education and Training (SFUVET), Switzerland. His main research fields concern the integration of ICT in teaching and learning processes, instructional design, multimedia learning – especially concerning immersive technologies (augmented reality, virtual reality, 360° videos) and hypervideos, and teacher education. |