Sessies

Cocreatie kun je (stimu)leren. Over kennis, leren, cocreatie en leiderschap - Boekpresentatie  - Prof. dr. Frank de Jong & Prof. dr. Marjan Vermeulen

Het proces van cocreëren begint met het expliciteren van ieders opvattingen over kennis en leren. Vanuit het perspectief dat leren betekenisgeving is en in interactie met de omgeving tot stand komt, is de stap om tot cocreatie te komen niet zo groot maar ook niet zo makkelijk. He heeft te maken met je kennisbeeld, hoe je tegen leren aan kijkt en ook hoe leiders/docentschap dit soort leren ondersteund. Dat komt goed naar voren in de boekpresentatie ‘Cocreatie kun je (stimu)leren: Over kennis, leren, cocreatie en leiderschap’. Het boek komt uit op de dag van de conferentie. Andere bijdragen geven je zicht hoe je studenten failleert in hun gezamenlijke kennisontwikkeling in (blended) leernetwerken; hoe je ze ondersteunt in online samenwerken en leren; en hoe je ‘netwerkgeletterdheid’, je vaardigheid in verbinding met elkaar kennis en middelen te delen.

De rol van social presence in online samenwerkend leren - Prof. - dr. ir. Karel Kreijns

Social presence is een belangrijk concept daar waar het gaat om online, hybride of blended leren. Social presence is de mate waarin studenten en docenten tijdens een online communicatie of samenwerking als levensecht worden ervaren. Daardoor is er betere sociale interactie en verstandhouding tussen alle partijen wat het leren ten goede komt. Daarnaast zorgt social presence er ook voor dat wanneer het leren alleen maar online gaat – zoals tijdens de Covide-19 pandemie – er minder het gevoel van isolatie en eenzaamheid is. Tijdens de sessie gaan we dieper in op wat social presence is en hoe we dat kunnen bewerkstelligen

Netwerkgeletterdheid - Dr. Femke Nijland

In de natuur organiseren de meeste levensvormen zich in netwerken: ze vormen verbindingen met elkaar om kennis en middelen te delen. Bomen delen hun kennis met andere bomen om ze te beschermen tegen plagen en dolfijnen blijken zelfs netwerken te vormen die in vorm en functie niet te onderscheiden zijn van menselijke netwerken. Wat mensen echter uniek maakt is hun vermogen om onderdeel te zijn van meerdere netwerken tegelijk. En hoe makkelijker mensen zich in verschillende netwerken bewegen, hoe meer kennis en middelen ze kunnen delen met anderen, ten bate van zichzelf èn van de groepen waar ze onderdeel van zijn. Deze vaardigheid noemen we 'netwerkgeletterdheid'. In deze workshop ontdekken we wat netwerkgeletterdheid precies is, wat er de voordelen van zijn en hoe je je eigen netwerkgeletterdheid kunt vergroten.

The networked student

Ondersteuning tijdens online samenwerken - Dr. Sabrine Hassane

In deze interactieve sessie gaan we samen bespreken hoe docenten hun studenten kunnen ondersteunen zodat studenten op een prettige manier samenwerken. Wat hebben studenten nodig? Welke specifieke ondersteuning is belangrijk bij het online samenwerken? Wat zijn de verantwoordelijkheden van de docenten tijdens samenwerkend leren? Deze sessie is geschikt voor zowel docenten als studenten.

Succesvol samenwerken in praktijkgericht onderzoek - dr. Niek van den Berg

Wanneer onderzoekers en praktijkprofessionals samenwerken in praktijkgericht onderzoek, gaan we er doorgaans vanuit dat dat wel goed zal gaan. Goed, in de zin dat het onderzoek loopt zoals bedacht, en goed in de zin dat het succesvol bijdraagt aan zowel praktijk als wetenschap. De ervaring leert echter dat goed samenwerken lastig kan zijn en niet altijd relevante opbrengsten heeft. Zelfonderzoek naar de samenwerking loont de moeite, onder meer omdat het richting geeft aan werkwijzen gedurende de samenwerking, en inzichten oplevert voor andere consortia.

In deze workshop komen inzichten uit het zelfonderzoek naar onderzoeksamenwerkingen aan bod. We kijken naar theoretische uitgangspunten voor de samenwerking en naar een concrete casus: Consortium Tools voor Teamleren. Het eerste ontwerp, het feitelijk verloop, en kenmerken die maken dat de samenwerking succesvol is worden geschetst. Ook oefenen we met onderzoekinstrumenten voor het zelfonderzoek, inzetbaar in diverse samenwerkingen.

Studentfacilitering in (blended) leernetwerken: Hoe komen we tot gezamenlijke kennisontwikkeling? - Dr. Emmy Vrieling-Teunter

Binnen de Academische Werkplaats Oost-Gelderland nemen alle derdejaars studenten van Iselinge Hogeschool (pabo), samen met basisschoolleerkrachten en lerarenopleiders, deel aan netwerken. Om zicht te krijgen op karakteristieken, condities en opbrengsten van het netwerkleren van studenten zijn vanuit een driejarig NRO project een reviewstudie en twee motivatiestudies uitgevoerd. Voor de motivatiestudies hebben we studenten aan vier Nederlandse lerarenopleidingen gemonitord tijdens hun deelname aan zowel fysieke als blended netwerken. Op grond daarvan zijn ontwerpprincipes herleid die belangrijk zijn bij het faciliteren van het netwerkleren van studenten om te komen tot gezamenlijke kennisontwikkeling. Op basis van de drie studies worden geleerde lessen gepresenteerd waarbij wordt ingezoomd op de blended component.

Keynote Advanced visual interfaces for a multi-layered dialogue towards professional development in vocational education - Prof. dr. Alberto Cattaneo

Through the presentation of some cases, this keynote will show how the concept of ‘dialogue’ can vary when trying to exploit educational technologies in vocational education. Starting from the assumption that different affordances of technology can promote a situational approach favoring reflection on one’s and other’s practice, we will consider cases where technologies like hypervideo, virtual reality and 360° video can support an intra- as well as an inter-personal dialogue to foster learning in vocational education.f.