Prof. dr. ir. Karel Kreijns is hoogleraar Technology enhanced collaborative learning en voorzitter van de vakgroep Sociaal leren. Zijn expertise op het gebied van samenwerkend leren ofwel groepsleren betreft 1) de rol van social presence in online samenwerkend leren waarbij van verschillende media gebruik wordt gemaakt om met elkaar te communiceren en samen te werken; 2) de groepsdynamische/sociale aspecten van samenwerkend leergroepen met bijzondere aandacht voor de regulatie van motivatie en emotie; 3) de toepassing van zogenaamde group awareness widgets in de elektronische leeromgeving voor samenwerken met gebruik van learning analytics. Onderliggend hierbij is een ecologische benadering van samenwerkend leren waarbij het affordances raamwerk wordt gebruikt van J.J. Gibson. Daarbij wordt onderscheid gemaakt van social, educational, en hedonic affordances. | |
Dr. Femke Nijland is universitair docent binnen de vakgroep Sociaal leren. Haar specialisatie ligt op het gebied van netwerkleren. Netwerkleren is een begrip dat bestaat uit de verbindingen die mensen met elkaar aangaan en de leerprocessen die binnen en door die verbindingen plaatsvinden. Femke deelt haar inzichten over dit boeiende onderwerp graag met anderen in lezingen en artikelen. Ook haar studenten brengt ze gevraagd en ongevraagd op de hoogte van dit schitterende fenomeen. | |
Dr. Sabrine Hassane is PhD studente bij de OU en doet onderzoek naar emotie en emotie-regulatie tijdens online samenwerken. Van oorsprong is ze biologie docente en gepromoveerd biologe. | |
Dr. Maartje Henderikx is universitair docent en onderzoeker aan de Faculteit Onderwijswetenschappen van de Open Universiteit. Haar interesse en onderzoek richt zich op samen leren en presteren in online leeromgevingen en hoe dit het beste ondersteund kan worden in de praktijk. Het faciliteren en ondersteunen van studenten daarin vindt ze belangrijk, maar ook de kant van de docent wordt hierin meegenomen. Ze is betrokken bij meerdere onderzoeksprojecten rondom (online/computerondersteund) samenwerkend leren zoals het modelleren van peerfeedback in online onderwijs, het ondersteunen en faciliteren van (online) samenwerkend leren door middel van digitale tools en onderzoek naar groeps(emotie)bewustzijn in online leeromgevingen en mogelijkheden om dit met behulp van data zichtbaar te maken. | |
Inge Rinkje de Jager werkt als senior trainer en adviseur bij Bureau Lente waar zij docenten(teams) in het hoger onderwijs professionaliseert op het gebied van onderwijs en toetsing. Ze studeert Onderwijswetenschappen aan de Open Universiteit en is op dit moment bezig met haar afstudeeronderzoek naar de waardering van peerfeedback van hogeschoolstudenten. Haar onderzoek maakt inzichtelijk of de inzet van verschillende wetenschappelijk onderbouwde handvatten voor het inrichten van effectieve peerfeedbackprocessen, bijdragen aan de waardering van studenten voor peerfeedback. | |
Stefan Robbers MSc is promovendus bij de faculteit onderwijswetenschappen van de Open Universiteit. Hij doet onderzoek naar innovatief gedrag van docenten en is betrokken bij verschillende projecten rond netwerkleren en innovatieve scholen. Hiernaast is Stefan als docent betrokken bij de vakken “onderwijswetenschappen: theorie en onderzoek in de praktijk” en begeleidt hij een aantal master thesissen rond innovatief gedrag. | |
Dr. Arnoud Evers is universitair docent bij de vakgroep sociaal leren van de Open Universiteit. Zijn belangrijkste onderzoeksgebieden zijn leren op de werkplek van docenten, innovatieve scholen en gedrag, (gedistribueerd) leiderschap en HRD. Zijn interesse gaat ook uit naar de relatie wetenschap en praktijk; hij was een tijd bestuurslid bij de European Association for Practitioner Research on Improving Learning (EAPRIL). Hij publiceerde onder andere in Review of Educational Research, Human Resource Development Review, European Journal of Training and Development, Studies in Continuing Education, Current Psychology en Vocations and Learning. | |
Dr. Emmy Vrieling-Teunter is universitair hoofddocent binnen de vakgroep sociaal leren bij de Open Universiteit. In variërende onderzoeksprojecten richt zij zich op het uitvoeren van praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek. Haar expertise ligt op het gebied van netwerkleren en (sociaal gedeelde) regulatie van leren. Tevens is zij ICO staflid, EAPRIL bestuurslid en redactielid van het Tijdschrift voor onderwijspraktijkstudies (TOPS). |