Sessies

Keynote - Dr. Jos Sanders: Transitie van diploma en beroepen ingerichte onderwijs-arbeidsmarkt naar skills en taken gebaseerde onderwijs - arbeidsmarkt

Eén van de belangrijkste ontwikkelingen waar Jos onderzoek naar doet is de transitie van een vooral op diploma’s en beroepen ingerichte onderwijs-arbeidsmarkt naar een meer op skills en taken gebaseerde arbeidsmarkt (zie ook Samen toewerken naar een meer skillsgerichte arbeidsmarkt (ser.nl)). Die transitie lijkt door de Covid-19 crisis van de afgelopen jaren in een stroomversnelling te zijn gekomen. Waarom is die transitie zo belangrijk? Waarom die versnelling? En hoe staat het er op dit moment mee? En vooral…. wat zijn de recente ontwikkelingen met de skills paspoorten waar we de laatste tijd zoveel over horen? In zijn key note neemt Jos ons aan de hand van resultaten van actueel onderzoek én praktijkervaringen mee in deze ontwikkelingen. Hij zal daarbij vooral ook ingaan op de ontwikkeling van het digitale skills paspoort voor vakmensen (DSPV) waar hij nauw bij betrokken is. Dat DSPV is bedoeld om vakmensen – die vaak meer moeite hebben om diploma’s binnen te harken dan bijvoorbeeld hoogleraren - te helpen bij het in beeld brengen én erkend krijgen van hún actuele en volledige skills set. Waarom dat nodig is? U hoort er op 5 november alles over.  

Inspiratiesessie - Emma Heine: Feedback op de werkvloer

Het belang van feedback is overduidelijk. Het is dan ook niet verrassend dat feedback op de werkvloer veelvuldig is onderzocht. Toch is het nog verre van duidelijk hoe feedback, en voornamelijk negatieve feedback, gegeven kan worden op zo’n manier dat het werknemers die minder goed presteren motiveert en helpt te ontwikkelen. De problemen in de literatuur tot nog toe en eerste resultaten van huidig onderzoek worden besproken tijdens deze interactieve inspiratiesessie. Nieuwe kwalitatieve en kwantitatieve onderzoeken die zijn uitgevoerd tijdens een doctoraat rond positieve en negatieve feedback worden gedeeld en bediscussieerd met het publiek, en er wordt ingegaan op twee richtingen binnen dit onderzoek; het nieuwe concept tough love, en de interactie tussen feedback en identiteit. Het doel van de inspiratiesessie is om tot nieuwe inzichten rond hoe feedback effectief gegeven en ontvangen kan worden te komen.

Inspiratiesessie Dr. Annie Kempers-Warmerdam: EVC

Een snel veranderende arbeidsmarkt waar we te maken hebben met het verdwijnen van beroepen en de opkomst van nieuwe, vraagt dat we als samenleving open staan voor een andere aanpak. Een leven lang ontwikkelen krijgt vorm. We kunnen niet langer meer koersen op een eerder behaald diploma. Vakkennis verouderd snel en de afstand tussen onderwijs en beroepenveld groeit. Tekorten in personeel in sommige zijn niet langer vervulbaar met uitsluitend jong opgeleiden. Maar er ontstaat ook bij nogal wat mensen gedurende het leven een behoefte aan verandering van werkkring. Hoe gaan we persoonlijk verder ontwikkelde competenties inzichtelijk maken? Hoe gaan we de arbeidsmarkt laten zien dat mensen met een geheel andere vooropleiding inzetbaar zijn? Hoe gaan we informeel leren formaliseren? Waar heeft de arbeidsmarkt behoefte aan? Wat is het verschil tussen startbekwaamheid en vakbekwaamheid en hoe meet je dat? Vragen waar we vanuit het Nationaal Kenniscentrum EVC samen met u over in gesprek willen.

Inspiratiesessie - Dr. Gino Camp: Effectieve leerstrategieën en hoe je die aanleert

Bijna iedere dag tijdens onze opleiding of tijdens onze professionele carrière worden we geconfronteerd met de situatie dat we iets nieuws gaan leren. Maar hoe doe je dat eigenlijk op een effectieve manier? En werken de strategieën wel die we van oudsher inzetten? En hoe kom je daarachter? In deze inspiratiesessie gaat Gino Camp in op deze vragen, waarbij hij de werking van ons geheugen als uitgangspunt neemt. Hij laat zien welke strategieën werken en welke niet werken, maar bespreekt ook hoe je jezelf of anderen deze strategieën kunt aanleren.

Workshop - Dr. Kim Dirkx: Leer anderen effectief te leren. Ontwerp je eigen programma ‘leren leren’. 

In deze workshop ontwerp je je eigen onderwijsprogramma ‘leren leren’ die je kunt gebruiken voor je eigen leerlingen of studenten. We bieden je een ontwerpstructuur aan waarmee je een eigen sessie kunt ontwerpen op basis van een zelf gekozen leerstrategie en de ruimte om met anderen samen te werken en ideeën uit te wisselen. 

Workshop - Dr. Tamara van Schilt-Mol & dr. Liesbeth Baartman: Programmatisch toetsen

In de sessie programmatisch toetsen staan vraagstukken rondom de implementatie van programmatisch toetsen centraal. Na een korte introductie op de uitgangspunten van programmatisch toetsen gaan we aan de hand van stellingen en misconcepties met elkaar in gesprek over de (meer)waarde van programmatisch toetsen, de uitdagingen bij de implementatie en de complexe ontwerpvraagstukken die hierbij komen kijken. Inbrengen van eigen praktijkervaringen en voorleggen van knelpunten of uitdagingen is uiteraard mogelijk!

Workshop - Dr. Jorik Arts & Mieke JaspersFeedback in het onderwijs

Hoewel er weinig discussie is over de positieve effecten van feedback op leren, lijkt er wel een kloof te bestaan tussen de dagelijkse praktijk in het (hoger) onderwijs en effectieve feedbackpraktijk beschreven in de literatuur. Studenten voorzien van kwaliteitsfeedback blijkt een vrij moeilijke taak. Het gebruik van invulbladen voor gestructureerde feedback (feedbackformulieren) kan een manier zijn om de kwaliteit van de feedback te verbeteren. Hoewel dergelijke feedbackformulieren veelvuldig worden gebruikt in het onderwijs, is er verrassend weinig bekend over hun effecten op de feedbackpraktijk. In ons onderzoek werden daarom de effecten van zo’n feedbackformulier op de feedbackpraktijk bestudeerd. Het gebruik van het in deze studie geteste feedbackformulier leidde tot meer feed-up en feed forward en tot meer feedback op proces- en zelfregulatieniveau. Als zodanig leidde het gebruik van het feedbackformulier tot feedback van hogere kwaliteit.  Bovendien werd het gebruik van het feedbackformulier door zowel studenten als docenten positief gewaardeerd. Docenten en studenten verklaarden dat het feedbackformulier hielp bij het formuleren van een meer holistische evaluatie. Daarnaast gaven studenten aan dat de informatie op het feedbackformulier nuttig was in hun leerproces, omdat het inzicht gaf in vervolgacties om het verwachte niveau te realiseren. Als zodanig bleek het feedbackformulier een nuttig instrument om zowel de feedbackgeletterdheid van docenten als studenten te verbeteren. In deze workshop gaan we in op het hierboven genoemde onderzoek, maar bespreken we gezamenlijk welke stappen we kunnen nemen in de doorontwikkeling van het feedbackformulier.

Workshop Dr. Kelly BeekmanTechnologisch perspectief op formatief toetsen

Hoe kunnen assessments in het onderwijs bijdragen aan effectiviteit, efficiëntie en opbrengsten? Welke rol kan technologie daarbij spelen? Wat heeft een docent nodig om niet alleen assessments, al dan niet technologisch ondersteund, zo goed mogelijk in te zetten, maar ook zijn onderwijs hierop aan te passen? Wat betekent dit voor de docent en student? In deze workshop gaan we in op deze vragen. Want de hedendaagse technologische ontwikkelingen leiden tot structurele veranderingen ten aanzien van leren en beoordelen. Vernieuwende technologieën bieden mogelijkheden voor didactische verrijking, voor een efficiënte toets-organisatie én voor aansluiting bij passend onderwijs voor iedere leerling. Technologische innovaties dragen ook bij aan een transformatie ten aanzien van waarderen, evalueren en beoordelen. Zowel voor de wijze waarop assessments worden ontwikkeld en aangeboden, als de wijze waarop onderwijs en opbrengsten invulling krijgen. In deze workshop exploreren we op welke wijze technologie ingezet kan worden, om toetsen en beoordelen efficiënt, effectief, en versterkend in hoger en voortgezet onderwijs in te zetten en wisselen we goede voorbeelden uit