Sprekers

    

Dr. Shana Carpenter is associate professor in de cognitieve psychologie aan Iowa State University (VS). In haar onderzoek past zij principes uit de geheugenpsychologie toe om het leren en de metacognitie over het eigen leren van studenten te verbeteren. Zij wordt ondersteund door de National Science Foundation en de James S. McDonnell Foundation om resultaten uit onderzoek naar de wetenschap van het leren toe te passen in de onderwijspraktijk. Professor Carpenter publiceerde al tientallen artikelen over effectief leren en onderzoekt daarbij strategieën als jezelf toetsen en het spreiden van leermomenten over de tijd. Daarnaast is ze actief als associate editor voor het wetenschappelijke tijdschrift Journal of Applied Research in Memory and Cognition (JARMAC).

 

Dr. Shana Carpenter is an associate professor of cognitive psychology at Iowa State University. Her research interests include the application of memory principles to improve student learning and metacognition. Her work has been funded by the National Science Foundation and the James S. McDonnell Foundation to implement principles from the science of learning within educational practice. Professor Carpenter has over 20 publications in the field of effective learning and focuses on strategies such as retrieval practice and distributed practice. Currently she serves as associate editor for the Journal of Applied Research in Memory and Cognition (JARMAC).

 

 

Felicitas Biwer is promovendus bij de School of Health Professions Education, Maastricht University. Voor meer informatie klik hier

 

 

Sanne Rovers is promovendus bij de School of Health Professions Education, Maastricht University. Na het afronden van een research master Developmental Psychology aan de Universiteit Leiden, is ze sinds 2015 werkzaam als promovendus binnen de School of Health Professions Education van Maastricht University. Haar onderzoek richt zich op het verbeteren van studiestrategieën van (medisch) studenten in een probleemgestuurd curriculum. Voor meer informatie klik hier

 

 

Marloes Broeren is Hogeschooldocent, lid kenniskring lectoraat Brein & Leren, Avans Hogeschool en promovendus aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Naast het verzorgen van onderwijs en het werken met studenten heeft ze legio onderwijsmodules ontwikkeld. Bij het ontwikkelen van onderwijs hield één ding haar altijd bezig: hoe leren onze studenten nu eigenlijk? Na het kennismaken met onderzoek doen in het onderwijs als lid van het lectoraat Brein & Leren bij Avans, besloot ze om rondom deze vraag een promotie-onderzoek te starten. Het thema van haar promotie-onderzoek is: hoe kunnen we studenten helpen om meer zelfregulerend te leren?  In het eerste jaar van haar PhD-traject heeft ze haar eerste studie uitgevoerd en afgerond met een focus op het ondersteunen van studenten bij het gebruiken van de effectieve leerstrategie retrieval practice.  Voor meer informatie klik hier
   
Janneke Nobelen is hogeschooldocent en lid kenniskring lectoraat Brein & Leren, Avans Hogeschool. Voor meer informatie klik hier
   
Anita Heijltjes is senior beleidsadviseur onderwijs, associate lector lectoraat Brein & Leren, Avans Hogeschool. Voor meer informatie klik hier
   
Milou van Harsel is senior beleidsadviseur en lid kenniskring lectoraat Brein en Leren, Avans Hogeschool en  promovendus aan de Universiteit Utrecht. In 2010 studeerde Milou af als leerkracht basisonderwijs aan Avans Hogeschool in Breda. Meteen daarna besloot ze de master ‘Educational Design & Consultancy’ (Onderwijskunde) te volgen aan de Universiteit Utrecht. Deze heeft ze in 2012 afgerond. Inmiddels is Milou alweer enkele jaren werkzaam als onderwijskundig beleidsadviseur binnen het Leer- en Innovatiecentrum van Avans Hogeschool. Tevens is zij sinds 2015 promovendus bij het lectoraat Brein en Leren en de Universiteit Utrecht. Voor meer informatie klik hier
   
Tim Surma is docent wiskunde in Sint-Niklaas (B) en promovendus bij het Welten-instituut. Hij geeft ondertussen zestien jaar wiskunde (and still counting) aan een Vlaamse secundaire school en gaf ook algemeen-didactische vakken aan een lerarenopleiding. Na het behalen van zijn master in de Learning Sciences promoveert hij op dit moment aan het Welten-Instituut van de Open Universiteit. Hij bouwt er expertise op over effectieve leerstrategieën en hoe deze leerstrategieën te gebruiken voor de klas. Voor meer informatie klik hier
   
Kim Dirkx is universitair Docent bij het Welten-instituut. Zij is na een Master psychologie en tweedegraads lerarenopleiding gepromoveerd bij het Welten instituut van de Open universiteit. In haar promotieonderzoek onderzocht zij waarom en onder welke voorwaarden het retrieval practice effect in de praktijk werkt. Zij heeft tijdens haar promotie een Grundtvig beurs ontvangen voor onderzoek in samenwerking met de Universiteit Duisburg-Essen en een beurs van het Leibniz Instituut IPN in Kiel. Na haar promotie heeft Kim gewerkt als toetsdeskundige bij Fontys Hogescholen waar zij speciale aandacht had voor het implementeren van formatief toetsen in de praktijk en het verbeteren van de kwaliteit van toetsen. Sinds augustus 2016 werkt Kim als universitair docent bij de Open Universiteit en doet onderzoek naar o.a. ontwerprichtlijnen voor formatieve en digitale toetsen, de effecten van distributed practice bij studenten die online onderwijs volgen, het gebruik van rubrics en het geven van feedback. Naast haar onderzoek is zij nauw betrokken bij de praktijk door het verzorgen van trainingen voor docenten rondom formatief toetsen en verzorgt zij het vak Kwaliteit van toetsen in de master Onderwijskunde. Voor meer informatie klik hier