Sessies

KEYNOTE SESSIE 

Spreker: Shana Carpenter

Taal: Engels

Titel: Using Prequestions to Enhance Student Learning

Much research has shown that practicing to retrieve information enhances learning. In nearly all of the studies on retrieval practice, students retrieve information after they have been introduced to it via a lecture or reading assignment. Very little is known about the effects of asking students questions before they learn something. In a series of laboratory- and classroom-based studies, students were given “prequestions” over information they were about to learn, and their learning of the material was later assessed. In her talk, Dr. Carpenter will report the results of this research and discuss the implications for instruction.

 

PARALLEL SESSIES

Sessie 1

Sprekers: Felicitas Biwer & Anique de Bruin

Titel workshop: Study Smart - the art of teaching study skills to students

Taal: Engels

Entering university, students need to prepare for tutorials, lectures and exams, but have never been taught how to study effectively. Whereas decades of research in cognitive psychology have provided insight into the effectiveness of different learning strategies, most students engage in low-effective strategies such as highlighting or summarizing.

In order to close this gap between practice and research, a collaboration project between EDLAB and Maastricht University, embedded within the Comenius program (NRO), has developed the Study Smart Training. In three sessions, the training aims to raise students’ awareness, to foster reflection about and to increase and support the practice of effective learning strategies.

The workshop will give you a glimpse into the Study Smart training by discussing the effectiveness of commonly used learning strategies and some hands-on exercises. 

 

Sessie 2 

Spreker: Sanne Rovers

Titel presentatie: Zelf-regulatie in probleemgestuurd onderwijs: Hoe bereiden studenten zich voor?

Taal: Nederlands

Studenten in een probleemgestuurd onderwijs (PGO) curriculum kunnen een enorme variëteit gebruiken als het gaat om leerstrategieën. Deze presentatie gaat in op de resultaten van een onderzoek naar welke strategieën gebruikt worden door effectieve studenten in een PGO-curriculum, en hoe zij deze strategieën gebruiken om zich aan te passen aan de eisen vanuit hun studie. Tijdens de presentatie zullen we ingaan op de implicaties die de resultaten kunnen hebben voor minder effectieve studenten.

 

Sessie 3

Spreker: Marloes Broeren

Taal: Nederlands

Titel workshop: Zelfregulerend leren kan je leren

In deze workshop deelt Marloes Broeren de bevindingen van haar experiment onder 100 eerstejaars studenten van Avans Hogeschool waarin zij het effect testte van instructies op het ondersteunen van studenten bij het zelf gebruiken van de leerstrategie retrieval practice. We bespreken de resultaten van het experiment en denken samen na over: hoe nu verder?

 

Sessie 4

Sprekers: Janneke Nobelen & Anita Heijltjes

Taal: Nederlands

Titel workshop: Kritisch leren denken in het hbo

De ambitie van het hbo is om het kritisch denken van studenten te bevorderen. Daarvoor is het van belang dat docenten adequate instructiemethodes hanteren. Het lectoraat Brein & Leren doet daar onderzoek naar. In de workshop zullen we eerst stil staan bij wat kritisch denken is. Daarna bespreken we enkele onderzochte instructiemethodes en zoomen we in op de betekenis daarvan voor de onderwijspraktijk.

 

Sessie 5

Spreker: Milou van Harsel

Taal: Nederlands

Titel presentatie: Voorbeeldig leren

Het leren van voorbeelden is een effectieve en efficiënte instructiestrategie voor beginners om nieuwe kennis en vaardigheden aan te leren. Ondanks enkele decennia van onderzoek naar deze strategie is het nog steeds een open vraag hoe en wanneer voorbeelden ingezet moeten worden om prestatie en motivatie te bevorderen. Ook is het de vraag wat daarbij de beste verhouding is tussen het bestuderen van voorbeelden en het zelf oefenen met leertaken. Milou heeft dit de afgelopen twee jaar onderzocht en zal haar bevindingen tijdens deze sessie met jullie delen. Ook staat ze stil bij implicaties voor vervolgonderzoek én de onderwijspraktijk.

 

Sessie 6

Spreker: Tim Surma

Taal: Nederlands

Titel presentatie: De rol van de docent bij effectief leren

Effectieve leerstrategieën zijn van groot belang in educatieve contexten en dienen daar een dubbel doel. Enerzijds kunnen leerlingen/studenten deze leerstrategieën correct inzetten in hun individuele studeerwerk en daardoor hun studiesucces verhogen. Anderzijds kunnen docenten ze gebruiken als leidraad voor het inrichten van hun instructie. In deze interactieve presentatie ligt de nadruk op de rol van de docent en wordt besproken hoe docenten de leerstrategieën concreet kunnen inpassen in hun dagelijkse praktijk.

 

Sessie 7

Spreker: Kim Dirkx

Taal: Nederlands

Titel workshop: Effectief leren door formatieve toetsing

Formatieve toetsen kunnen enorm bijdragen aan het effectief leren van leerlingen en studenten. Echter, veel docenten en studenten weten niet hoe ze optimaal gebruik maken van deze vorm van leren. Hoe vaak moet zo een formatieve toets bijvoorbeeld afgenomen worden? En in welke vorm? Hoeveel tijd moet er tussen de toetsmomenten liggen en moet er elke keer dezelfde informatie getoetst worden? Op deze vragen en veel meer zullen we ingaan tijdens deze workshop. Deelnemers zullen aan de hand van een aantal concrete –wetenschappelijk onderbouwde – richtlijnen vanuit de cognitieve psychologie, hun eigen (ideeën voor) formatieve toetsen onder de loep nemen en aanbevelingen opstellen voor het implementeren ervan in de klas.