Sessies

Topic: Self-efficacy-supportive strategies in an online learning environment

How we design learning environments has a great impact on various learning, motivational and affective outcomes. Systematic design informed by theories can facilitate the learning process and help achieve a number of intended outcomes. In this talk, I will discuss my recent collaborative research investigating the effect of an online, theory-based self-efficacy-supportive intervention on cognitive, motivational, and affective outcomes. This intervention consists of four design elements - anxiety coping, modeling, mental practice, and effort feedback, that correspond to Bandura’s four sources of self-efficacy - physiological states, vicarious experience, mastery experience, and social persuasion. The findings of this research not only suggest the power of considering all four sources of self-efficacy information in improving learning and self-efficacy, but also illustrate the importance of using a theory-based design process when developing motivational interventions in an online learning environment.

Speaker: Dr. Xiaoxia “Silvie” Huang

_________________________________________________________________________________________

Thema: Instructioneel ontwerp van meer ervaringsgericht en actief online leren via Serious Games

De presentatie bestaat uit drie delen die ingaan op: 1. motivatieproblemen, 2. actievere en ervaringsgerichte online instructie, en 3. scenario-gebaseerde games voor beroepsonderwijs. Het tweede deel zal ook resultaten uit promotie onderzoek presenteren welke de effecten van actiever leren op transfer hebben onderzocht. Het derde, grootste en meest praktische deel zal de OU geschiedenis op dit gebied met wat concrete voorbeelden van serious games voor professioneel leren presenteren. Zulke ‘professionele games’ worden gezien ale een veelbelovende manier om actief en ervaringsgericht online leren te bevorderen en ook de motivatie te verhogen. Ook het belang van een goed instructieontwerp en geschikt gamingplatform voor de ontwikkeling en levering van deze serious games zal worden besproken. 

Spreker: Dr. Hans G. K. Hummel 

_________________________________________________________________________________________

Topic: Managing cognitive load in digital learning

Digital learning has established itself as an important component of education. However, studies on several modes of digital learning have revealed that numerous aspects of digital education are prone to inducing cognitive load. The use of interactive controls, realistic graphics, immersive environments, and other (usually perceptually rich) design factors may cause unnecessary cognitive load. While it is generally assumed that learning can be optimized by minimizing (extraneous) cognitive load, an increasing number of studies support the idea that a low level of cognitive load may be advisable if a particular mode of digital learning can help to achieve specific learning outcomes. In this talk, recent results from the field of perceptually rich learning media are reviewed and contrasted with the currently endorsed guidelines regarding cognitive load in learning.

Speaker: Dr. Alexander Skulmowski 

_________________________________________________________________________________________

Thema: Wat als we spelen om te leren?

De zelfdeterminatietheorie, ontstaan in de jaren zeventig van de vorige eeuw, is zeer invloedrijk geworden in de psychologie. In de onderwijswetenschappen is het een van de meest gebruikte theoretische perspectieven. Ook in veel onderwijshervormingen, zoals de Nederlandse beweging 'Leve het onderwijs' of de Agora-scholen, dient het als de belangrijkste theoretische hoeksteen. De laatste jaren hebben Ryan & Deci zich ook meer en meer beziggehouden met (radicale) onderwijshervormingen. Ook hebben zij kritiek geuit op high stakes testing. Waar komt dit vandaan? In deze presentatie zal Rob Martens deze relaties onderzoeken door SDT uit te breiden. Dit wordt gedaan door de relatie te onderzoeken tussen het concept intrinsieke motivatie en het fascinerende concept spel.

Spreker: Prof. dr. Rob Martens

_________________________________________________________________________________________

Thema: Motiveren op afstand: hoe doe je dat? 

In deze presentatie benaderen we motivatie in het digitale/online domein vanuit de lens van ontwerp, met name vanuit game design geschouwd. Hoe verhoudt game design zich tot de SDT theorie van Deci en Ryan? Met behulp van een aantal heuristiek en modellen uit het veld van game design proberen we nieuwe wegen op te leggen om leerlingen op afstand te motiveren. We kijken naar sterkten en zwaktes in het maken van deze cross-over. 

Ook zullen we een aantal ontwerpmodellen behandelen die je in kan zetten bij het ontwerpen van lesmateriaal, met name aan de hand van het MDA+ materiaal.

Wie zich vooraf zou willen inlezen in ludodaktiek verwijzen we naar de Engelstalige versie van het boek Ludodidaktiek (https://shop.hku.nl/shop/bookseoi). 

Spreker: Mr. Willem-Jan Renger

_________________________________________________________________________________________

Topic: Embedding a pedagogical agent in the learning environment: Is it a double-bladed sword?

Since the 21st century, educational researchers have been investigating the efficacy of animated pedagogical agents in technology-supported learning environments. A variety of theories have emerged to account for the mixed findings reported in the literature. In this talk, I will present two experiments that explored the boundary conditions of the animated pedagogical agents. One experiment investigated the effects of an agent providing instruction in a conversational style on learning, cognitive load, and intrinsic motivation, whereas the other experiment looked into the potential of providing elaborate feedback using an agent. The results of these two experiments will be discussed within the framework of cognitive load theory and social agency theory. 

Speaker: Dr. Lijia Lin

_________________________________________________________________________________________

Topic: The role of motivational profiles in learning problem-solving and self-assessment skills with online video modeling examples

This study examines the role of situation-specific motivational profiles in the effectiveness of video modeling examples for learning problem-solving and self-assessment accuracy in the domain of biology. Secondary school students (N = 342) participated in our study. Latent profile analysis resulted in four motivational profiles: (a) good-quality profile (high autonomous motivation, moderate introjected and external motivation), (b) moderately positive profile (moderate motivation levels with relatively higher autonomous motivation), (c) moderately negative profile (moderate motivation levels with relatively higher external motivation), and (d) poor-quality profile (moderate external, low autonomous motivation). Findings showed students with good-quality or moderately positive profiles learned more from the video modeling in terms of problem-solving and self-assessment accuracy than students with poor-quality or moderately negative profiles. Furthermore, students with good-quality and moderately positive profiles experienced studying the videos as less effortful than students with poor-quality or moderately negative profiles.

Speaker: Dr. Lisette Wijnia

_________________________________________________________________________________________

Thema: Motivationele disposities in online samenwerkend leren

Samenwerkend leren is het instructieve gebruik van kleine groepen zodat zij gaan samenwerken teneinde hun eigen leren en dat van anderen in de groep te maximaliseren. Dat leren gebeurt middels sociale interactie en leidt tot kennisdeling, kennis co-constructie, en kennis co-creatie. Samenwerkend leren bevordert het kritisch denken, het argumenteren, het oplossen van problemen, en het nemen van gezamenlijk beslissingen. We spreken van online samenwerkend leren wanneer dit samenwerkend leren online plaats vindt met behulp van virtuele leeromgevingen. Echter succes van het samenwerkend leren hangt van vele factoren af. Een van die factoren zijn de motivaties die studenten hebben of ontwikkelen tijdens het proces van samenwerkend leren. Er kunnen namelijk problemen en conflicten ontstaan die de motivatie van de groepsleden kunnen verlagen. Bekende voorbeelden zijn het meeliftgedrag en het niet aan afspraken houden van groepsleden. Daarnaast kan de groepstaak weinig uitdagend zijn zodat groepsleden zich gaan vervelen, of valt de groepstaak buiten de interesses van de groepsleden. Ook dit werkt demotiverend. De presentatie gaat in op de invloed van motivatie op het samenwerkend leren en wat daaraan te doen is.

Spreker: Prof. dr. Karel Kreijns

________________________________________________________________________________________