Sprekers

 

 

 

Prof. dr. Halszka Jarodzka is hoogleraar Instructie-ontwerp voor online leren, voorzitter van de vakgroep ‘online leren en instructie’ en voorzitter van de commissie ‘erkennen en waarderen’ bij de Open Universiteit. Daarvoor was ze vier jaar voorzitter van de commissie ethische toetsing bij de Open Universiteit. Eerder werkte ze vier jaar als gastonderzoeker bij een groot eye tracking laboratorium aan de Universiteit van Lund in Zweden. Ze studeerde en promoveerde aan de Eberhardt-Karls-Universiteit en het Leibniz intituut in Tübingen, Duitsland. Samen met prof. Kirschner (emeritus Open Universiteit) en prof. Gurber (Universiteit Regensburg, Duitsland) richtte zij de Special Interest Group “Online measures of learning processes” bij de European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI) op en zat deze zes jaar lang voor. Haar onderzoek richt zich op cognitieve processen en de verwerking van informatie die ten grondslag ligt aan het leren, het testen en de ontwikkeling van expertise. Haar methodologische focus ligt op eye tracking (dwz. het meten en analyseren van oogbewegingen). 


 

Tamara van Gog is Hoogleraar Onderwijswetenschappen aan de Universiteit Utrecht en distinguished international professor of learning and instruction aan de Universiteit van Tübingen (Duitsland). Zij behaalde haar master in Ontwikkelings- en Onderwijspsychologie (met specialisatie in dat laatste) aan de Universiteit van Tilburg in 2001 en haar PhD aan de Open Universiteit Nederland in 2006. Haar onderzoek richt zich op instructie ontwerp met als doel het leren van voorbeelden, zelfgestuurd leren, multimedia leren en kritisch denken te verbeteren. Zij maakt veelvuldig gebruik van eye tracking in haar onderzoek, niet alleen om leerprocessen te bestuderen maar ook als instrument om deze te verbeteren. Tamara is NWO Rubicon, Veni, Vidi en Vici laureaat en was lid van De Jonge Akademie van de KNAW van 2010-2015. 


 

 

Dr. Matthias Böhm, born in 1974, Vice-Principal at the Siegfried-von-Vegesack secondary school in Regen (located in the south-east of Germany), is married and has two children. The younger one is just learning to read. Matthias worked as a counseling teacher, teacher instructor and research assistant at the University of Passau at the Department of Educational Science with a focus on empirical educational research. There he did his Ph. D. thesis on adaptive tasks, motivation and learning strategies and dealt intensively with eye movement measurements on school task templates.


 

 

Dr. Leen Catrysse.  Haar onderzoeksinteresse richt zich op het meten van leerprocessen tijdens het leren aan de hand van online meetmethodes zoals eye-tracking. Zij focust zich vooral op de individuele lerende in het hoger onderwijs binnen de context van tekstverwerking en leren van multimedia. Door rekening te houden met kenmerken van de lerende (vb. leerstrategieën, voorkennis, motivatie) en de context (vb. leertaak, ontwerp van leermateriaal) probeert ze deze online leerprocessen beter te begrijpen.

Binnen de master Onderwijswetenschappen is ze betrokken bij de organisatie van het scriptietraject. Daarnaast is ze bij de premaster Onderwijswetenschappen betrokken als docent bij de cursus Over leren, onderwijs en instructie.


 

Dr. Tamara Schleepen is werkzaam als universitair docent bij de vakgroep Online leren en instructie van de faculteit Onderwijswetenschappen. Haar onderzoek, wat onder andere in samenwerking met stichting CITO plaatsvindt, richt zich voornamelijk op het gebruik van multimedia bij toetsing


 
 

dr. Kevin Ackermans is universitair docent bij de faculteit Onderwijswetenschappen en houdt zich vooral bezig met onderzoek naar de praktische lange termijn effecten van educatieve video.


 

Dr. Dorothy Duchatelet is Assistant Professor bij de Faculteit Onderwijswetenschappen van de Open Universiteit. Ze is lid van de vakgroep Online Leren en Instructie. Haar onderzoeksinteresse gaat uit naar leren in (online) authentieke leeromgevingen die de professionele context in het hoger onderwijs binnenbrengen. Meer specifiek focust haar onderzoek op het leren in simulaties binnen het hoger onderwijs en op de ontwikkeling van professionele expertise bij leraren en andere beroepen

 



 

Aline van Hoof is coördinator van het team multimedia bij het expertisecentrum voor onderwijs (ECO) van de OU. In deze rol is zij de ‘linkin pin’ tussen docenten, onderwijsadviseurs en de leden van het team multimedia. Om te streven naar zoveel mogelijk evidence based onderwijs is een samenwerking met Onderwijswetenschappen de manier om ervoor te zorgen dat de studenten een zo goed mogelijk studieresultaat behalen.