Sessies

Keynote - Dr. Tamara van Gog

In de laatste decennia is het gebruik van eye tracking (oogbewegingsregistratie) enorm toegenomen in onderzoek naar multimedia leren. Eye tracking wordt enerzijds gebruikt om oogbewegingen te registreren en zo meer inzicht te krijgen in hoe lerenden multimediaal lesmateriaal verwerken. Anderzijds maakt eye tracking het ook mogelijk om die oogbewegingen vervolgens zichtbaar te maken in zogenaamde 'gaze displays’, die (wellicht) gebruikt kunnen worden om multimedia leren te verbeteren. In deze lezing zal ik nader in gaan op onderzoek naar verschillende manieren waarop gaze displays (mogelijk) ingezet kunnen worden: het laten zien van oogbewegingen van een expert of docent om het leren van videovoorbeelden nog effectiever te maken; het terugkijken van eigen oogbewegingen om zelfgestuurd leren te bevorderen; en het tonen van oogbewegingen van leerlingen aan docenten, om hen meer inzicht te geven in het leerproces en daarmee een extra handvat voor adaptieve instructie te bieden 

Parallelsessie 1A - Multimediagebruik bij toetsing - dr. Tamara Schleepen 

Computer gebaseerd toetsen kent een sterke opmars in het onderwijs. Dit vergroot de mogelijkheden om multimedia, zoals een afbeelding, toe te voegen aan toetsen. Het is echter de vraag of dit helpt om toetsvragen, authentieker te maken en beter te begrijpen, of dat het juist afleidend werkt. In deze sessie nemen we jullie mee in de wetenschappelijke stand van zaken rondom het gebruik van multimedia bij toetsing. Aan de hand van toetsen uit de (eigen) onderwijspraktijk gaan we aan de slag met hoe multimedia het best ingezet kan worden bij toetsen en welke uitdagingen en valkuilen dit met zich mee brengt. 

Parallelsessie 1B - Eyetracking in onderwijsonderzoek - dr. Leen Catrysse

Eye-tracking speelt een belangrijke rol in onderwijsonderzoek, omdat het onderzoekers in staat stelt om bewuste en meer geautomatiseerde en onbewuste processen tijdens leren en instructie vast te leggen (vb. visuele verwerking van informatie, integratie van informatie, zoeken naar informatie, enz.). Het biedt de mogelijkheid om microprocessen van leren en instructie te registreren tijdens leer- en instructieactiviteiten. Eye-tracking onderzoek kan worden uitgevoerd in meer artificiële settings waarbij één student of docent wordt uitgenodigd voor een laboratoriumonderzoek waarbij hoogwaardige screen-based eye-trackers worden gebruikt. Dit is handig voor het onderzoeken van multimedia leren, lezen, visuele expertise, leren van video, enz. Maar steeds meer eye-tracking wordt buiten het lab uitgevoerd in meer authentieke settings. In meer authentieke scenario's worden eye-tracking-brillen of webcam-eye-tracking gebruikt. Dit is handig voor het onderzoeken van de expertise van docenten in authentieke klasomgevingen. Tijdens de workshop wordt een overzicht gegeven van de verschillende eye-trackers en hoe deze gebruikt kunnen worden in onderwijskundig onderzoek. Daarnaast wordt er ook een live demonstratie gegeven waarbij studenten de eye-tracker kunnen uittesten en waarbij de resultaten live besproken zullen worden.

Parallelsessie 2A - Leren met video’s - dr. Kevin Ackermans & Aline van der Hoof

Voor het ontwerpen van educatieve interactieve video hebben we bij de Open Universiteit veel expertise in huis. In deze sessie nemen wij, Kevin Ackermans (UD van de faculteit Onderwijswetenschappen) en Aline van Hoof (Coördinator Multimedia bij ECO), je bij de hand. We bespreken de praktische mogelijkheden, best practices binnen de OU, en lichten recente onderzoeksresultaten toe. Alles met een praktische en inspirerende insteek

Parallelsessie 2B - Expertise en professionalisering - dr. Dorothy Duchatelet

Wat is een expert? Op welke manier is een expert te onderscheiden van een beginner? En wat betekent dit voor het leren en de ondersteuning ervan? Leren heeft te maken met voortdurende verandering: veranderingen in de kennis die we hebben, hoe deze kennis zich uitbreidt tot scripts en hoe deze scripts beïnvloeden hoe we situaties inschatten. En wat betekent dit alles dan voor de manier waarop we het best oefenen? In deze sessie gaan we in het algemeen in op deze thema’s en wordt een stand van zaken gegeven met betrekking tot onderzoek naar klasmanagement

Keynote 2 - dr. Matthias Böhm

In this keynote a multi-level reading support program, initiated by the Realschule Regen - a German secondary school in 2018 is the topic. This program was put into place to counteract the deterioration that had been observed over the years in the reading skills of its entry-level students. The ability to extract information from texts has been identified as one of the most powerful predictors of later school success in various OECD large-scale studies. For this purpose, initial reading screenings are carried out in order to select learners with the greatest need for support. As a next step a reading test based on eye tracking is carried out for precise diagnostics with this selection of students. An individual support plan is created from the results, which is made available to the students on their own individual reading homepage. After half a school year, the initial screening is repeated in order to measure the results of this program. https://www.lesediagnostik.de/