Algemene informatie

De opnames zijn te vinden vinden onder "praktische informatie"

Symposium: Ondersteunen van zelfregulatie: effecten op het verwerven van domein-specifieke vaardigheden en zelfregulatievaardigheden

Zelfgestuurd leren is een belangrijke 21ste-eeuwse vaardigheid die leerlingen op de middelbare school kunnen aanleren. Maar daar hebben ze wel ondersteuning bij nodig, want voor menig leerling is het best moeilijk om zelf de verantwoordelijkheid te nemen voor zijn leerproces. Deze conferentie zal handvatten bieden voor voor leerkrachten die leerlingen daarbij willen ondersteunen.

Technieken

In het symposium wordt ingegaan op een aantal technieken om leerlingen te ondersteunen bij het aanleren van zelfsturing:

  • modelvoorbeelden, waarin modelleerlingen laten zien hoe zij succesvol zelfregulatievaardigheden uitvoeren
  • tutorondersteuning, waarin leerlingen feedback en advies krijgen van een tutor over hun zelfregulatievaardigheden
  • metacognitieve checklists met richtinggevende vragen die leerlingen kunnen gebruiken tijdens zelfregulatie.

Richtlijnen en masterclass

De nadruk in het symposium ligt op het bespreken en illustreren van richtlijnen voor de onderwijspraktijk. Het symposium vormt tevens de kick off van een online masterclass rondom zelfregulatie die wordt gehouden in de periode tussen 23 oktober en 17 november 2017.

Onderzoeksresultaten

De tijdens het symposium gepresenteerde resultaten zijn afkomstig van een door het NRO gefinancierd project waarbij meerdere universiteiten betrokken waren. In dit project werd onderzocht of ondersteuningstechnieken waarvan we weten dat ze effectief zijn voor het aanleren van domeinspecifieke vaardigheden, ook gebruikt kunnen worden om de zelfsturing bij leerlingen te bevorderen. Het gaat dan om vaardigheden zoals het monitoren en evalueren van het eigen leerproces en het bepalen van volgende studieactiviteiten. Daarnaast is het ook mogelijk om zelf een poster te presenteren. Mocht u hier interesse in hebben dan heeft u tijdens het registratieproces de mogelijkheid om dit aan te geven.

Graag tot ziens op 25 oktober in Heerlen!

 

Symposium: Scaffolding self-regulation: effects on the acquisition of domain-specific skills and self-regulated learning skills

Self-regulated learning is an important 21st Century skill which can be acquired by students in secondary education. However, as many students find it difficult to regulate their own learning, they need support to do so.

This symposium will focus on three types of techniques students can use to support their acquisition of self-regulated learning skills:

(1) modeling examples, in which model students demonstrate how to successfully engage in self-regulated learning;

(2) tutor support, where students receive feedback and advice from a tutor about their self-regulated learning skills;

(3) metacognitive checklists with directive questions which students can use to regulate their own learning.

In this symposium, we will especially discuss and illustrate guidelines for educational practice. Moreover, the symposium will mark the start of an online master class on self-regulated learning that will be organized by Open University of the Netherlands and will take place between October 23 and November 17.

The results presented at this symposium result from a research project financed by the Netherlands Initiative for Education Research (NRO), in which several universities have been involved. Furthermore, it is also possible to present your own poster during the symposium. Should you be interested in the latter, you will be able to indicate this during the registration process.

We hope to see you on the 25th of October in Heerlen!