Project-based scenario
Project-gebaseerd leren lijkt op probleem-gestuurd leren: in beide scenario's zijn de leeractiviteiten sterk gericht op het bereiken van een gemeenschapplelijk doel.
Belangrijk verschil is dat in projectgebaseerd onderwijs veelal duidelijke criteria of specificaties zijn gegeven voor het gewenste eindproduct (een model, ontwerp, rapport...).
Gedurende het project, lopen studenten tegen uiteenlopende problemen aan die resulteren in "teachable moments" (Savery, p.16). De docent heeft eerder de rol van 'expert begeleider': iemand die feedback geeft en suggesties aan de hand doet om het project op een betere manier te voltooien. De begeleiding sluit daarmee nauw aan bij zowel de leerbehoefte van de student als de specifieke context van het project.
Project-based learning (PjBL) wordt gekenmerkt door :
-
Een leidende vraag of probleem, vaak - maar niet noodzakelijkerwijs - door studenten zelf geformuleerd;
-
Studenten onderzoeken deze vraag in authentieke (situated inquiry) processen die ook kenmerkend zijn voor uitvoering door experts. In deze processen leren studenten belangrijke principes uit de discipline en passen zij deze toe;
-
Dit resulteert doorgaans in een eindproduct (thesis, rapport, ontwerp, model)
-
De samenwerking beslaat een aanzienlijke periode;
-
Docenten zijn betrokken in een adviserende, eerder dan autoritaire, rol in één of meer van de volgende stadia: initiatie, uitvoering, conclusie
(Helle, Tynjälä & Olkinuora, 2006; Krajcik, Phyllis & Blumenfeld, 2006)
Online werkvormen
In het project-gebaseerd onderwijs kunnen diverse online werkvormen worden ingezet, bjivoorbeeld voor een brainstorm (Think-pair-share), het ontwikkelen van een gemeenschappelijk begrip van de opdracht of uitwisseling van kennis en ervaringen tussen groepjes (Jigsaw).
De online werkvorm die het BISON project specifiek voor dit scenario heeft uitgewerkt is de Monitor die helpt om de online begeleiding van project-gebaseerd onderwijs gestructureerd te laten plaatsvinden aan de hand van bovengenoemde 'teachable moments'.
© Open Universiteit