Fishbowl
De fishbowl (viskom) is een werkvorm waarbij een kleine groep studenten onder begeleiding van een docent een leertaak uitvoert en een grotere groep (de rest van een cursusgroep, jaargroep of klas) datgene wat de kleine groep doet observeert en bediscussieert. Dit laatste gebeurt bij voorkeur onder begeleiding van een (tweede) docent of tutor en vindt plaats zonder dat de kleine groep hier hinder van ondervindt. De werkvorm staat ook bekend als de ‘binnenkring-buitenkring’.
In een virtuele klassessie waar de fishbowl centraal staat, kunnen de deelnemers aan de binnenkring via audio met elkaar communiceren. Video is niet noodzakelijk wanneer er geen visuele informatie gedeeld hoeft te worden om een beeld te krijgen van de taakuitvoering en groepsleden elkaar reeds kennen (Tomprou et al., 2021). De chat is gereserveerd voor de buitenkring. Leden van de binnenkring zetten tijdens de fishbowl de notificaties voor chatberichten uit, waardoor zij tijdens de taakuitvoering niet worden gestoord of beïnvloed door de communicatie in de chat.
Type leerdoelen
De fishbowl is vooral interessant voor leerdoelen die gericht zijn op complex leren. Hiermee wordt het leren oplossen van problemen en het uitvoeren van complexe taken bedoeld.
Groepsomvang
Een binnenkring bestaat uit 3 tot 5 personen. Een buitenkring kan zeer groot zijn als de nadruk daar vooral ligt op observatie. Indien discussie in de buitenkring een belangrijke component is van een fishbowl dient nagedacht te worden over de structurering en monitoring van de chat. De aanwezigheid van een of twee moderatoren heeft een positieve invloed op de kwaliteit van de observatie en discussie.
Inleiding privaatrecht
- niveau: wo-bachelor
- studielast: 10 EC
- scenario: case-based learning
De cursus Inleiding privaatrecht maakt studenten wegwijs in de hoofdlijnen van het privaatrecht en meer concreet van het materiële privaatrecht, waarin de inhoud van de relaties tussen burgers onderling wordt geregeld. Deze regels zijn, behoudens in afzonderlijke wetten, opgenomen in het Burgerlijk Wetboek.
In de cursus wordt tevens aandacht besteed aan het oplossen van juridische casuïstiek binnen het domein van het privaatrecht. Twee leereenheden in de cursus zijn gewijd aan het juridisch casusoplossen. In elke leereenheid wordt deze vaardigheid aangeleerd middels een reeks van drie leertaken: (a) een modeleervoorbeeld, (b) een fishbowl taak en (c) een conventionele taak. Het video-gebaseerde modeleervoorbeeld waar twee juridsch experts een casus oplossen en dit toelichten bestuderen de studenten thuis. Dit doet men voorafgaand aan een virtuele klassessie waarin in het eerste deel van de sessie een fishbowl-taak centraal staat (leertaak 2) en het tweede deel is gewijd aan het oplossen van een vergelijkbare juridische casus in zogenaamde breakout of parallelgroepen (leertaak 3; groepen van 4 tot 5 personen). In alle taken wordt uitgebreid aandacht besteed aan de systematisch aanpak van de casus en de uitwerking. De mate van ondersteuning van de taak neemt af van leertaak 1 (modeleertaak), via leertaak 2 (fishbowl), naar leertaak 3 (conventioneel). We noemen dit scaffolding.
De fishbowl is een prettige manier om actief met de leerstof bezig te zijn
student Rechtswetenschappen
© Open Universiteit