Multistep PBL
Tijdens een multistep PBL-taak lossen groepen studenten stapsgewijs in groep een probleem op. Iedere oplosstap wordt plenair nabesproken. Pas als de stap en de bijbehorende oplossing worden begrepen, mogen studenten door naar de volgende stap. Deze werkvorm valt onder de noemer collaborative problem-based learning (CPBL).
De multistep PBL is een werkvorm waar beperkingen worden opgelegd aan het gedrag van studenten: ze mogen pas aan de slag met het doorgronden van een volgende stap als eerdere stappen zijn begrepen. Deze dwingende vorm van begeleiding wordt ook wel 'performance constraints' genoemd (Van Merriënboer & Kirschner, 2018).
Type leerdoelen
De multistep PBL zet je in voor het leren oplossen van complexe problemen. Ze kan ook worden gebruikt om in groep complexe procedures en protocollen stapsgewijs te leren analyseren of evalueren. De leerdoelen vallen in de hogere regionen van de taxonomie van Bloom (zie Anderson et al., 2001).
Groepsomvang
De jaargroep of klas wordt bij de multistep PBL-taak opgedeeld in groepen van 3 tot 6 personen. De omvang hangt samen met de complexiteit van de taak en de omvang van de jaargroep of klas. Wanneer jaargroepen klein zijn en de complexiteit van de taak is niet te hoog, dan gaat de voorkeur uit naar triads (3-tallen).
3. Multistep PBL script
Ontwikkel en implementeer
3. Multistep PBL script
Ontwikkel en implementeer
Scheikunde voor milieuwetenschappen 2
- niveau: wo-bachelor
- studielast: 5 EC
- scenario: problem-based learning
Samenwerken viel me honderd procent mee!
Cursusinformatie
Meer zien© Open Universiteit