Monitor
De monitor is een werkvorm die bij uitstek past in het project-gebaseerd scenario, maar ook in aangepaste vorm gebruikt zou kunnen worden in een problem-based scenario. In de werkvorm monitor worden samenwerkingsgroepjes onder de hoede gebracht van één of meer docenten.
Gedurende een project, lopen studenten tegen uiteenlopende problemen aan die resulteren in "teachable moments" (Savery, 2006, p.16). De docent heeft eerder de rol van 'expert begeleider': iemand die feedback geeft en suggesties aan de hand doet om het project op een betere manier te voltooien. De begeleiding sluit daarmee nauw aan bij zowel de leerbehoefte van de student als de specifieke context van het project.
Type leerdoelen
De monitor kan ingezet worden voor de ondersteuning van studenten in het verwerven van zowel vakgerelateerde kennis en vaardigheden als samenwerkingsvaardigheden.
Groepsomvang
De monitor is vooral geschikt voor kleine groepen van vier tot zes personen.
Methoden voor onderwijsonderzoek
- niveau: wo-master
- studielast: 7,5 EC
- scenario: project-gebaseerd leren
In de cursus Methoden voor onderwijsonderzoek werken studenten in een projectgebaseerd scenario in groepjes van vier samen aan een onderzoeksvoorstel. De monitor wordt daarbij ingezet om op geijkte momenten de vinger aan de pols te houden en zo voortgang inhoudelijk en procesmatig te bewaken.
Ondersteuning van docent was leerzaam en bood houvast. Net als de aangereikte structuur en het samenwerken in een groepje. Alleen was ik niet zo goed door deze module gekomen.
student Onderwijswetenschappen
cursusinformatie
Meer zien© Open Universiteit