Navigatie

  • Naar content
  • Naar zoeken
OU logo Aanmelden
Zoeken
  1. Bison
  2. Kennisdomeinen
  3. Scenario's
  4. Problem based scenario

Problem-based scenario

Problem-based leren is evenals case-based en project-based leren een studentgecentreerde instructie-strategie. Belangrijk verschil met de twee andere scenario's is gelegen in het feit dat in het problem-based scenario de lerende doorgaans meer invloed heeft op de leerdoelen (de probleemdefinitie) en de leeruitkomsten (de oplossing van het probleem). Problem-based scenario's doen daarmee een groter beroep op het zelfsturend vermogen van de lerende. Het probleem doet dienst als een tool om de kennis en vaardigheden te ontwikkelen die nodig zijn om het probleem op te lossen. Nieuwe informatie en kennis moet verworven worden door zelfsturing. (Dochy, Segers, Van den Bossche, & Gijbels, 2003)

Typen leerdoelen 

Problem-based scenario richt zich op het ontwikkelen van complexe vaardigheden die professionals nodig hebben voor het oplossen van 'ill-structured' praktijkproblemen. 

Werkvormen  

  • Multistep PBL
  • Jigsaw 

 

Suggesties?

Mis je informatie?
Meld het even.
Help zo het handboek te verbeteren.

Contact

© Open Universiteit

Over yOUlearn

  • Over yOUlearn
  • Handleiding voor studenten (pdf)
  • Veelgestelde vragen

Contact & Help

  • Contact en feedback
  • Geen account?
  • Wachtwoord wijzigen

Copyright

  • © 2025 Open Universiteit
  • Disclaimer

Privacy

  • Privacyverklaring