Case-based scenario
Kenmerkend voor case-based leren is dat studenten groepsgewijs werken aan een casus: een situatieschets met één of meer karakters en/of scenario’s. De casus beschrijft één of meer problemen binnen de discipline, waarvoor studenten een oplossing genereren onder begeleiding van een docent/tutor.
Het verschil met problem-based learning (PBL) is dat er bij PBL sprake is van open in plaats van ‘guided’ inquiry: het probleem waaraan studenten werken is over het algemeen minder gestructureerd en de docent/tutor speelt een meer passieve rol. De nadruk ligt hier meer op ontwikkeling van zelfsturend leren.
“A well-constructed case will help learners to understand the important elements of the problem/situation so that they are better prepared for similar situations in the future. Case studies can help learners develop critical thinking skills in assessing the information provided and in identifying logic flaws or false assumptions. Working through the case study will help learners build discipline/context-specific vocabulary/terminology, and an understanding of the relationships between elements presented in the case study. When a case study is done as a group project, learners may develop improved communication and collaboration skills. Cases may be used to assess student learning after instruction, or as a practice exercise to prepare learners for a more authentic application of the skills and knowledge gained by working on the case.” (Savery, 2006, p.15)
Zie ook: link
© Open Universiteit