Digitale didactiek

Werkvormen online samen werken



Bij online samenwerken kun je verschillende werkvormen onderscheiden. Op de website van de lerarenopleiding van Fontys vind je verschillende voorbeelden. Deze voorbeelden gaan niet expliciet in hoe je leertechnologie kunt gebruiken voor samenwerken.

Vandaag de dag beschikken we in elk geval over tal van technologieën waarmee we samen aan documenten kunnen werken, elkaar berichten kunnen sturen, online kunnen discussiëren, taken kunnen verdelen en werkplanningen kunnen maken. Veel van onderstaande werkvormen kun je dan ook online toepassen.  Je hebt dan wel de beschikking nodig over applicaties die online samenwerken faciliteren. Voorbeelden zijn MS Teams, Basecamp of Projectcampus.  De digitale leeromgeving Moodle gaat er ook prat op samenwerkend leren te faciliteren.

Speciale vermelding verdient het gebruik van annotatietoepassingen. Wilfred Rubens heeft bijvoorbeeld geschreven over het gebruik van een annotatietoepassing om lerenden artikelen actief te laten verwerken.

Ter oriëntatie (teamvorming, oriëntatie op het onderwerp):

Actief bezig zijn (bezig zijn met het onderwerp, verwerken van de leerstof, ontwikkelen van denkvaardigheden):

Evaluatie (evalueren en checken of je kennis en vaardigheden hebt ontwikkeld, evalueren van het proces):

Complexe structuren (gericht op samen leren en gedeelde sturing):

Er is iets misgegaan.
Foutmelding:
Details:
Ververs de pagina om dit probleem te verhelpen. Indien je op deze pagina al wijzigingen hebt aangebracht die nog niet zijn opgeslagen, kopieer deze wijzigingen dan voordat je de pagina ververst. Mocht het probleem zich blijven voordoen, neem dan contact op met Service en Informatie.