Digitale didactiek

Effectiviteit online samenwerken

De effectiviteit van online samenwerken is afhankelijk van een aantal aspecten, zoals:

  • Gemeenschappelijke leerdoelen.
  • Studenten moeten ook individueel worden beoordeeld. Dit wordt het principe van ‘individual accountability’ genoemd: de individuele inbreng in het groepsproces en -product is van belang om zogenaamd meeliftgedrag te voorkomen. Verder is het honoreren van de individuele inbreng goed voor de motivatie.
  • Studenten beschikken over bepaalde voorkennis. Als je niet over kennis beschikt, dan kun je deze ook niet delen met anderen. Online instructies zijn dan effectiever.
  • De taak voldoet aan bepaalde eisen. De taak is authentiek, uitdagend maar te doen en leent zich voor samenwerken. Met andere woorden: je kunt deze taak eigenlijk niet in je eentje uitvoeren.
  • De relatie groepsgrootte – doelstelling (zie tips).
  • Het gebruikersgemak van de technologie.
  • Communicatieve vaardigheden van studenten.
  • Structuur en coördinatie (speelt de docent een belangrijke rol in; zie de Tips online samenwerken).
Er is iets misgegaan.
Foutmelding:
Details:
Ververs de pagina om dit probleem te verhelpen. Indien je op deze pagina al wijzigingen hebt aangebracht die nog niet zijn opgeslagen, kopieer deze wijzigingen dan voordat je de pagina ververst. Mocht het probleem zich blijven voordoen, neem dan contact op met Service en Informatie.