Digitale didactiek

Studenten in online onderwijs


Online onderwijs kent veel uitdagingen voor studenten. Ze hebben te kampen met  afleiding, een gevoel van isolement en het vraagt veel zelfdiscipline. Onze eigen OU-studenten geven aan dat zelfdiscipline en intrinsieke motivatie om de studie af te ronden de belangrijkste succesfactoren zijn. Onze succesvolle studenten gaven echter ook aan dat studeren verslavend kan zijn.

Als je echter te maken krijgt met een groep studenten die (nog) weinig zelfdiscipline heeft en die weinig gemotiveerd is om te studeren, dan kan het online aanbieden van onderwijs een uitdaging zijn.
 

Welke vaardigheden hebben studenten nodig om online te studeren?

Wat vaardigheden betreft zien we het begrip online geletterdheid of digital literacy opduiken. Studenten moeten vaardig zijn in lezen en schrijven en goed overweg kunnen met de (online) tools die gebruikt worden. Een voorbeeld van een handleiding voor online studeren (in de context van Massive Open Online Courses ) vind je hier. Ondanks dat de context in de handleiding net even anders is dan de context waar we nu mee te maken hebben, kan de informatie toch nuttig zijn.

Bij de Open Universiteit merken we dat vooral de synchrone tools, zoals de virtuele klas, maar bijvoorbeeld ook skype, voor veel studenten nog lastig kunnen zijn. Studenten hebben even tijd nodig om vertrouwd te raken met deze tools..

Minnesota State geeft een heel mooie opsomming van de vaardigheden van een online student. We vatten ze hier nog even samen:

  • volharding (persistance); dit houdt ook in hulp durven te vragen
  • time management
  • goede communicatievaardigheden
  • computervaardigheden
  • lees- en schrijfvaardigheid
  • (Intrinsieke) motivatie
  • een goede studieomgeving, dus weinig afleiding, telefoon en bij voorkeur ook e-mail uit, een goede computerhouding en een goede werkplek

Hoe hou je de studenten bij de les?

Online onderwijs vraagt veel zelfdiscipline van studenten om verschillende redenen:

  • studenten zijn op hun computer sowieso veel sneller afgeleid door berichten, mails, filmpjes enzovoorts.
  • er is minder dwang om achter de computer te gaan zitten dan in de klas

Het is voor studenten die geen ervaring hebben met online onderwijs, zeker van belang om:

  • duidelijke deadlines te stellen,
  • deadlines ook op te volgen,
  • te zorgen voor persoonlijk contact (via virtuele bijeenkomsten, e-mail etc),
  • studenten uit te dagen om aan het werk te blijven door uitdagende opdrachten en content aan te bieden,
  • duidelijke structuur en instructies te bieden, ga er niet vanuit dat studenten precies weten wat van ze verwacht wordt,
  • studenten te trainen in online vaardigheden, ga er niet vanuit dat studenten ook vaardig zijn in het gebruik van de tools die het onderwijs ter beschikking stelt.

Bekijk ook de hand-out van Renate de Groot en Laurie Delnoij hierover of bekijk de presentatie over effectief, efficient en plezierig studeren door Renate de Groot in deze site.

 

Er is iets misgegaan.
Foutmelding:
Details:
Ververs de pagina om dit probleem te verhelpen. Indien je op deze pagina al wijzigingen hebt aangebracht die nog niet zijn opgeslagen, kopieer deze wijzigingen dan voordat je de pagina ververst. Mocht het probleem zich blijven voordoen, neem dan contact op met Service en Informatie.