Digitale didactiek

Online feedback geven


Wanneer je noodgedwongen over moet stappen van onderwijs voor de klas naar onderwijs voor een computerscherm, betekent dat het een en ander voor de manier waarop je les geeft. Feedback maakt daar een belangrijk onderdeel van uit. Hoe doe je dat dan, online feedback geven? Het lastige hierbij is, hoe doe je dat zonder dat de rest afhaakt?

Hieronder worden een aantal tips gegeven voor het geven van specifiek online feedback.

  • Geef een voorbeelduitwerking en vraag de lerende zijn eigen werk te beoordelen a.d.h.v. het voorbeeld. Belangrijk daarbij is dat de lerende de criteria goed voor ogen heeft en ook het uitgewerkte voorbeeld goed bekijkt (wat is daar nou zo goed aan?). Wat ging goed, wat niet? En vooral, waarom? Het uitgewerkte voorbeeld kun je delen via de online leeromgeving of per mail. Via een online toets kun je de lerenden laten reflecteren. Door gebruik te maken van een toetsapplicatie heb je direct zicht op de punten die de lerenden moeilijk vonden en kun je je instructie aanpassen.
  • Geef een stappenplan en laat de lerenden (van elkaar) beoordelen in hoeverre de stappen goed zijn opgevolgd. Ook hier kun je weer een online toets gebruiken voor het verzamelen van de zelfbeoordelingen.
  • Laat de lerenden na instructie of zelfstudie een aantal vragen beantwoorden via een online quiz. Bij de automatische terugkoppeling geef je altijd aan welk antwoord goed is en vooral waarom. 

Bij de complexere opdrachten is het heel belangrijk te zorgen voor een feedbackdialoog. Wat is dat? Het betekent simpelweg dat de feedbackontvanger vragen kan stellen, kan reageren op dat wat jij aan feedback gegeven hebt. Je kunt dit bijvoorbeeld doen door de feedback eerst schriftelijk te sturen en dan een moment in te plannen waarom de lerende vragen kan stellen via een virtuele klas. Maar wist je ook dat er manieren zijn om audio of video feedback op te nemen? De voordelen van deze manieren van feedback zijn efficiĆ«ntie en effectiviteit. Audio of video feedback is bijvoorbeeld over het algemeen uitgebreider (maar kost niet meer tijd) dan schriftelijke feedback via annotaties of in-tekst wijzigingen en vooral op het proces gericht. Daarnaast biedt het verbale en non-verbale informatie die bijzonder waardevol kan zijn.

 Meer lezen:http://www.iier.org.au/iier25/mccarthy.pdf

Er is iets misgegaan.
Foutmelding:
Details:
Ververs de pagina om dit probleem te verhelpen. Indien je op deze pagina al wijzigingen hebt aangebracht die nog niet zijn opgeslagen, kopieer deze wijzigingen dan voordat je de pagina ververst. Mocht het probleem zich blijven voordoen, neem dan contact op met Service en Informatie.