Sprekers

Prof. dr. ir. Karel Kreijns is hoogleraar bij de faculteit Onderwijswetenschappen en voorzitter van de vakgroep Sociaal leren. Zijn belangrijkste onderzoeksinteressen zijn de sociale aspecten van het online samenwerkend leren, waarbij er bijzondere aandacht is voor social presence, groepsatmosfeer, en de inrichting van elektronische omgevingen vanuit het perspectief van de affordance theorie. Bij de laatste gaat het om sociale-, educatieve-, en hedonische affordances die tezamen het gebruiksnut en gebruiksvriendelijkheid verhogen van deze omgevingen. Andere onderzoeksinteressen zijn de motivatietheorie (de zelfbepalingstheorie en de beredeneerde gedragsbenadering), het gebruik van technologie door onderwijsgevenden, en klassenmanagement waarbij gebruik wordt gemaakt van bug-in-ear coaching.

Dr. Emmy Vrieling-Teunter is Universitair Docent binnen de vakgroep sociaal leren bij de Open Universiteit. In variërende onderzoeksprojecten richt zij zich op het uitvoeren van praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek. Haar expertise ligt op het gebied van sociaal leren en zelfgestuurd leren. Tevens is zij ICO staflid en redactielid van het Tijdschrift Voor Lerarenopleiders.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   

Dr. Rosanne Hebing werkt sinds 2010 als docent-onderzoeker aan Iselinge Hogeschool. In 2017 is zij gepromoveerd aan de Radboud Universiteit op historische Engelse taal- en letterkunde. Zij houdt zich bezig met onderwijs, begeleiding van studenten en onderzoek naar studentenwelzijn en innovatie van het pabocurriculum met behulp van technologie. Vanuit haar verantwoordelijkheid voor het onderzoeksbeleid van Iselinge Hogeschool is zij nieuwsgierig naar manieren om het onderwijs en de arbeidsmarkt in de regio vitaal te houden en het enthousiasme van de onderwijsprofessional daarin een hoofdrol te geven.

Prof. dr. Frank de Jong is werkzaam bij de faculteit Onderwijswetenschappen en is lid van de vakgroep sociaal leren. Verder is hij lector bij de Aerres Hogeschool Wageningen (AHW)en master director van de Master Leren en Innoveren bij AHW. Frank is een van de oprichters van the European Association for Practitioner Research on Improving Learning (EAPRIL). Centraal in zijn denken staat dat het de leerling, student of werknemer is die ‘leert’. Hij of zij ontwikkelt zijn ideeën, theorieën of wijsheid in een culturele, sociale context met anderen. Leren is voor hem ‘knowledge building’, een proces van collectieve ideeontwikkeling. Zijn basis ligt, naast in het detailhandelsonderwijs en de sociale academie, in de leerpsychologie en experimentele  psychologie. Hij behaalde zijn doctoraat aan de Tilburg University. 

Dr. Femke Nijland is gepromoveerd op kennisconstructie in verbale interactie aan de Universiteit van Tilburg. Tegenwoordig doet ze onderzoek naar het sociaal leren van onderwijsprofessionals binnen verschillende onderwijsorganisaties in Nederland. Ze richt zich op de vraag hoe onderwijsprofessionals leernetwerken construeren, hoe ze in interactie met elkaar nieuwe kennis creëren en hoe organisaties dit proces kunnen faciliteren en stimuleren. In het project ‘The Networked Student’ werkt ze samen met dr. Olga Firssova, Stefan Robbers, PhD. en prof. dr. Marjan Vermeulen.

Slaviša Radović is an educational research PhD-candidate at the Open University of the Netherlands. His interest encompasses different aspects of newly emerging technologies used in education, and the role of instructional design in supporting de- and re-contextualization of practice experience and academic knowledge. In his research, he is focused on the more authentic, reflective and collaborative – mARC instructional elements that could be used to foster experiential education within Higher Education. Previously Slaviša worked at the Faculty of Mathematics of the University of grade.

Dr. Kamakshi Rajagopal is senior onderzoeker Instructional Design en Technologie bij ITEC, een IMEC onderzoeksgroep bij KULeuven (BE). Ze heeft uitgebreide ervaring in praktijkgericht onderzoek, waarbij ze samen met docenten en opvoeders in het basis-, middelbaar en hoger onderwijs technologische oplossingen voor hun problemen creëert. Als taalkundige gespecialiseerd in computationele linguïstiek (KU Leuven, 2004), heeft ze verschillende praktische webgebaseerde tools en instrumenten ontworpen en ontwikkeld om leeractiviteiten in professionele omgevingen te ondersteunen.

Stefan Robbers is promovendus bij de faculteit onderwijswetenschappen van de Open Universiteit. Hij doet onderzoek naar innovatief gedrag van docenten en is betrokken bij verschillende projecten rond netwerkleren en innovatieve scholen. Hiernaast is Stefan als docent betrokken bij de vakken “onderwijswetenschappen: theorie en onderzoek in de praktijk” en “methoden voor onderwijsonderzoek”.