Thema: Samenwerkend leren in een online setting
De keynote van prof. dr. Karel Kreijns gaat over samenwerkend leren in een online setting. Ingegaan wordt op de tweeledige rol die de sociale interactie heeft in groepen. Allereerst is de sociale interactie nodig voor het groepsleren; zonder sociale interactie is er ook geen groepsleren mogelijk. Er wordt ingegaan op vragen zoals: Hoe kan sociale interactie worden gestructureerd opdat het groepsleren bevorderd wordt en welke vaardigheden zijn daarbij nodig? Ten tweede is sociale interactie ook nodig voor de groepsdynamica. Het punt is dat groepen niet onmiddellijk uitgroeien tot goed presterende groepen, zeker niet wanneer het afstandsstudenten betreft. Die moeten elkaar eerst leren kennen. Daarbij is het belangrijk inzicht te hebben in het ontstaan en voorkomen van groepsconflicten. Naast de rol van sociale interactie, wordt ook ingegaan op de rol die social presence speelt bij online samenwerkend leren.
Parallelle sessie ronde 1 van 11:30-12:30
Thema: Netwerkleren en studentenwelzijn
In deze presentatie delen de onderzoekers belangrijke ontwerpprincipes voor het faciliteren van studenten in netwerken. De ontwerpprincipes zijn tot stand gekomen in twee stappen. Eerst is een systematische reviewstudie uitgevoerd naar kenmerken, voorwaarden en uitkomsten van netwerkleren voor studentleren in netwerken. De review bleek zeer mager in termen van input. Ook waren de ontwerpprincipes, die de review opleverde, in zeer algemene termen geformuleerd. Aansluitend hebben we daarom het leren van studenten in netwerken binnen vier lerarenopleidingen (met verschillende sociale configuraties) een jaar lang gemonitord op de variabelen 'motivatie', 'waardecreatie' en 'netwerkvaardigheden'. Op basis van deze gegevens zijn de ontwerpprincipes verder geconcretiseerd.
Thema: Het gebruik van kennis in een kennis constructie discours
In deze workshop gaat u aan de slag met leren als een sociaalpsychologisch proces; dus leren van en met anderen en de wereld om ons heen. In de sociale psychologie wordt cognitie beschouwd als ingebed aanwezig, uitgevoerd in de wereld en belichaamd in de biologie (Embedded in, Extended to, Enacted on to the world en Embodied in biology). We gaan we samen kijken hoe kennis gebruikt wordt door studenten in hun kennis construerende dialogen, waarin ze op zoek zijn naar een collectieve visie op leren. Daarin blijken vier leeractiviteiten van belang: groepsvorming; collectieve betrokkenheid; grounding; en integratie en constructie. Op basis hiervan ontwerpen we in kleine groepjes een idee voor een (Video) Supported Collaborative Learning (VSCL) les of cursus, die we daarna bespreken.
Thema: The networked student
In deze presentatie wordt ingegaan op de resultaten van een exploratieve studie waarin werd onderzocht hoe volwassen onderwijsprofessionals aan een academische opleiding onderwijskunde hun sociale netwerk gebruikten voor het contextualiseren van wetenschappelijke kennis en hoe ze deze kennis vervolgens in andere contexten benutten. Uit twee cohorten werden 12 deelnemers met een semigestructureerd interview gevraagd naar hun ervaringen. Tijdens de sessie zullen we dieper ingaan op de resultaten die tonen hoe deelnemers een proto-netwerk van een wetenschappelijke onderwijskundige gemeenschap creëerden, waarin ze kennis verwierven, hun eigen perspectieven toetsten en waarin artefacten werden gecreëerd voor hun dagelijkse werkpraktijk.
Parallelle sessie ronde 2 van 13:30-14:30
Thema: Authenticity, reflection, and collaboration as pillars for more experiential learning
The question of how to improve the relation between theoretical knowledge and practical experience in higher education courses has received attention of educational psychologists and researchers for a long time. We contribute to this matter by systematically reviewing 31 empirical articles that have provided insights into what this “more” experiential learning could be about. The results are compared to distinguish situated and general characteristics which lead to the improvement of the learning experience and learning outcomes. We will present and discuss mARC (more Authentic, Reflective and Collaborative), a three– components instruction model with a set of instructional elements proven to facilitate the re– and de– contextualisation of knowledge. This session ends with practical guidelines for using the mARC model to support students in linking learning experiences to academic knowledge development within higher education.
Thema: (Methodische) beslissingen in het NRO project gepersonaliseerd onderwijs
Scholen die werken aan vernieuwing mogen rekenen op veel belangstelling van onderwijsonderzoekers. Deze presentatie gaat in op de methodische keuzes die zijn gemaakt om een goed beeld te krijgen van factoren op schoolniveau die bewerkstelligen dat er een vruchtbare bodem ontstaat voor de bekwaamheden waarover leraren moeten beschikken in vernieuwingsscholen. Het exploratieve onderzoek is uitgevoerd op drie vernieuwingsscholen in Nederland. De innovatie in deze scholen is omvattend: de scholen richten zich op gepersonaliseerd leren waarbij leerlingen onderwijs krijgen dat aansluit bij hun eigen vaardigheden; de leraren werken in teams samen en zijn verantwoordelijk voor grotere groepen leerlingen dan in regulier onderwijs; de fysieke structuur van de scholen maakt flexibelere manieren van onderwijs mogelijk en ICT speelt een belangrijke rol in het onderwijs. Tijdens de presentatie wordt (als praktisch voorbeeld voor de thesis) beschreven hoe dit mixed-method onderzoek werd uitgevoerd en welke keuzes zijn gemaakt om te anticiperen op een minimale steekproef.
Thema: De Facebookgroep als “third space”
In het voorjaar van 2012 hebben we over een periode van 5 maanden 11.000 inzendingen verzameld in een gesloten Facebookgroep, met bijdrages van meer dan 300 studenten binnen een opleiding Psychologie in afstandsonderwijs. In dezelfde periode toonde het algemene discussieforum binnen de institutionele VLE iets meer dan 300 berichten, van meer dan 12000 potentiële gebruikers. De bestudeerde FB-groep maakt deel uit van de ‘third space' rond de opleiding, tussen door docenten beheerde institutionele ruimtes en niet-institutionele persoonlijke ruimtes. Een eerste oppervlakkige analyse van de FB-posts liet een veelheid aan onderwerpen, gaande van diepgaande domeindiscussie tot vluchtige berichten die sociale steun boden. In deze sessie presenteren we recente resultaten van de inhoudelijke analyse.