Sociaal leren is het leren van elkaar waarbij de situatie waaronder dit plaatsvindt per geval kan verschillen. Sociaal leren kan plaats vinden in kleine en grote groepen, in leergemeenschappen (communities) en in netwerken. Door de komst van de computer en internet kan het sociaal leren naast face-to-face ook online of blended plaatsvinden waarbij gebruik gemaakt wordt van elektronische platforms om te communiceren en samen te werken. Onderwijsinstellingen maken in hun formele onderwijs vaak gebruik van kleine samenwerkende leergroepen waarin studenten een gezamenlijke opdracht moeten uitvoeren. In organisaties en instituten daarentegen neemt de belangstelling voor het informeel leren op de werkplek, in leergemeenschappen en in netwerken toe omdat het belangrijk bijdraagt aan de professionalisering van medewerkers en het ontwikkelen van innovatiekracht. Bij leergemeenschappen denken we aan medewerkers (bijv. docenten) van vaak eenzelfde organisatie of instituut die zich groeperen omdat ze een gemeenschappelijk belang hebben (bijv. zij hebben allen te maken met hetzelfde probleem); bij netwerkleren groeperen mensen zich ook met een gezamenlijke doelstelling maar zijn de mensen meer verspreid over verschillende organisaties en is hun deelname aan de leernetwerken minder verplichtend. In de onderwijspraktijk zien we ook diverse mengvormen, maar in alle gevallen gaat het erom dat het leren van elkaar tot kennisdeling en kennisopbouw leidt als gevolg van co-creatie, kritisch denken, het oplossen van problemen en het bedenken van ideeën. De kennisdeling en kennisopbouw richt zicht daarbij op zowel het individu als het collectief. De vakgroep Sociaal Leren van de faculteit Onderwijswetenschappen richt zich op het samenwerkend leren in kleine groepen, op het informeel leren in professionele leergemeenschappen en in leernetwerken al dan niet online, blended of face-to-face.